The pedagogy of linguistic variation and the educational sociolinguistics transposed to the field of Portuguese as an additional language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44790

Keywords:

pedagogy of linguistic variation, educational sociolinguistics, Portuguese as an additional language, teacher training

Abstract

As teachers of Portuguese as an additional language (PLA) to those who are interested in spoken and written Brazilian Portuguese, we are constantly dealing in the classroom with the triad standard norm, prestigious varieties, and popular varieties. To the gap between what is prescribed in grammars and the prestigious varieties - the result of an atypical implementation of a standard norm that had already been updated in another territory, the former metropolis -, we must add Brazil’s high social stratification, with deficiently distributed sociocultural resources and a high percentage of the population using popular varieties and subject to language prejudice. How to raise PLA students’ awareness of one of the most important facets of Brazilian linguistic variation, the sociocultural one, so that they acquire linguistic resources proper to contexts of [+orality, -monitoring] while being conscious of the attitudes associated with certain linguistic features? Despite Brazilian advances in language policies in PLA, such as the publication of the document Proposta curricular para ensino de português nas unidades da rede de ensino do Itamaraty em países de língua oficial espanhola (Brasil, 2020), which validates the Teaching of non-standard variants, we still lack theorization and methodology to deal in the classroom with a plurality of norms typical of societies with high economic and sociocultural stratification, as is the case of Brazil. Weargue here that the Pedagogy of Linguistic Variation (Faraco, 2008, 2015b) and the Educational Sociolinguistics (Bortoni-Ricardo, 2004, 2005), although originally oriented to the teaching of Portuguese as a mother tongue, have the potential to assist us in dealing with linguistic variation also in the context of PLA. We illustrate the viability of this theoretical-methodological transposition by developing a proposal for teaching the linguistic variable “third-person anaphoric direct object”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miley Antonia Almeida Guimarães, Universidad de Salamanca (USAL), Salamanca, Espanha.

PhD in Portuguese Philology from the University of Salamanca (USAL), in Salamanca, Spain; Master in Philology and Portuguese Language from the University of São Paulo (USP), in São Paulo, SP, Brazil. Professor at the Department of Modern Languages ​​at the Faculty of Philology and at the Center for Brazilian Studies at USAL, in Salamanca, Spain.

References

AL-BATAL, Mahmoud. Dialect Integration in the Arabic Foreign Language Curriculum: Vision, Rationale, and Models. In: AL-BATAL, Mahmoud (Ed.). Arabic as One Language: Integrating Dialect in the Arabic Language Curriculum. Washington, DC: Georgetown University Press, 2017. p. 3-22. Disponível em: https://doi.org/10.2307/j.ctv1fj85jd.5 Acesso em: 10 jun. 2023.

BAGNO, Marcos. Dramática da língua portuguesa: tradição gramatical, mídia & exclusão social. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

BAGNO, Marcos. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

BAGNO, Marcos. O que é uma língua? Imaginário, ciência e hipóstase. In: Políticas da norma e conflitos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 355–387.

BECHARA, Evanildo. Moderna Gramática Portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira/Lucerna, 2009.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: SEB/MEC, 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

BRASIL. Proposta curricular para o ensino de português nas unidades da rede de ensino do Itamaraty em países de língua oficial espanhola.. Propostas curriculares para ensino de português no exterior. Brasília: Fundação Alexandre de Gusmão - FUNAG, 2020. Disponível em: https://funag.gov.br/biblioteca-nova/produto/21-1153. Acesso em: 10 jun. 2023.

CALLOU, Dinah. A propósito de norma, correção e preconceito linguístico: do presente para o passado. Caderno de Letras da UFF – Dossiê: Preconceito linguístico e cânone literário, v. 36, p. 57–73, 2008.

CASTILHO, Ataliba Teixeira de. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Editora Contexto, 2010.

COELHO, Paula Maria Cobucci Ribeiro. O tratamento da variação linguística no livro didático de Português. 2007. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Letras, Universidade de Brasília, Brasília, 2007. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/2002. Acesso em: 10 jun. 2023.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas: aprendizagem, ensino, avaliação. Porto: Edições Asa, 2001. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/quadro_europeu_comum_referencia.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

CUNHA, Celso Ferreira da; CINTRA, Lindley Luís Filipe. Nova gramática do português contemporâneo. 5. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2008.

CYRANKA, Lucia. A pedagogia da variação linguística é possível? In: ZILLES, A. M. S.; FARACO, C. A. (Orgs.). Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 31–51

CYRANKA, Lucia. Sociolinguística aplicada à educação. In: MOLLICA, M. C; FERRAREZI Jr., C. (Orgs.). Sociolinguística, sociolinguísticas: uma introdução. São Paulo: Editora Contexto, 2016. p. 167–176.

DUARTE, Maria Eugenia Lammoglia. Clítico acusativo, pronome lexical e categoria vazia no português do Brasil. In: TARALLO, F. (Org.). Fotografias sociolinguísticas (pp. 19-34). Campinas: Pontes/Editora da Unicamp, 1989. p. 19-34.

FARACO, Carlos Alberto. Desde quando somos normativos? In: VALENTE, A. C. (Org.). Unidade e variação na língua portuguesa: suas representações. São Paulo: Parábola Editorial, 2015a. p. 59–70.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: construção e ensino. In: FARACO, Carlos Alberto; ZILLES, Ana Maria Stahl (Orgs.). Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015b. p. 19–30.

FARACO, Carlos Alberto. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

FARACO, Carlos Alberto. Norma-padrão brasileira: desembaraçando alguns nós. In: BAGNO, Marcos (Org.). Linguística da norma. 2 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2004. p. 37–61.

FARACO, Carlos Alberto; ZILLES, Ana Maria Stahl. Introdução. In: FARACO, Carlos Alberto; ZILLES, Ana Maria Stahl (Orgs.). Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 7–15.

GONZÁLEZ, César Augusto. Variação linguística em livros de português para o EM. In: FARACO, Carlos Alberto; ZILLES, Ana Maria Stahl (Orgs.). Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 225-245.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de Trabalho e Rendimento. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2016-2019. 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.

KENNEDY, Chris; BOLITHO, Rod. English for Specific Purposes. London: Macmillan, 1984.

LABOV, William. Padrões sociolinguísticos (BAGNO, M; SCHERRE, M. M. P.; CARDOSO, C. R. Trads.). São Paulo: Parábola Editorial, 1972/2008.

LUCCHESI, Dante. Variação e norma: elementos para uma caracterização sociolinguística do português brasileiro. Revista Internacional de Língua Portuguesa, n. 12, p. 17–28, 1994.

LUCCHESI, Dante. Língua e sociedade partidas: a polarização sociolinguística do Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2015.

NUNAN, David. Second Language Teaching & Learning. Boston, MA: Heinle & Heinle, 1999.

PAGOTTO, Emilio Gozze. Norma e condescendência: ciência e pureza. Línguas e Instrumentos Linguísticos, n. 2, p. 49-68, 1998.

PEREIRA, Alexandre Barbosa. Como o pixo tensiona a arte. Pesquisa FAPESP, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dF_xHi5qsKE&t=27s. Acesso em: 10 jun. 2023.

PEREIRA, Peu (Roteiro, Direção e Montagem); SOLIDADE, Fernando (Fotografia); SOARES, Diego F. F. (Som direto); EMBÓN, Daniela (Produção executiva); LIMA, Camila; EMBÓN, Daniela; SENA, João Cláudio de (Produção); PEREIRA, Peu; VARGAS, Gunnar (Edição). Panorama – Arte na Periferia II [Filme]. A Ponte Audiovisual, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=8sX-HIOU7Ew. Acesso em: 10 jun. 2023.

PERINI, Mário Alberto. Gramática descritiva do português brasileiro. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.

PERINI, Mário Alberto. Gramática do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

QUEIROZ, Christina. Entre transgressão e arte: Pesquisa Fapesp, 2018. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/entre-transgressao-e-arte/. Acesso em: 10 jun. 2023.

RAMOS, Heloísa Cerri; BAZZONI, Cláudio; CLETO, Mirella L. Por uma vida melhor. Educação de jovens e adultos: segundo segmento do ensino fundamental. 1. ed. São Paulo: Editora Global, 2009.

SCHOFFEN, Juliana Roquele; MARTINS, Alexandre Ferreira. Políticas linguísticas e definição de parâmetros para o ensino de português como língua adicional: perspectivas portuguesa e brasileira. Revista Virtual de Estudos da Linguagem - ReVEL, v. 14, n. 26, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/196281. Acesso em: 10 jun. 2023.

TARALLO, Fernando. Diagnosticando uma gramática brasileira: o português d’aquém e d’além-mar ao final do século XIX. In: ROBERTS, I.; KATO, M. A. (Orgs.). Português Brasileiro: uma viagem diacrônica (homenagem a Fernando Tarallo). 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1996. p. 69–105.

TEYSSIER, Paul. História da Língua Portuguesa. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

VIEIRA, Silvia Rodrigues. Colocação Pronominal. In: VIEIRA, S. R.; BRANDÃO, S. F. (Orgs.). Ensino de gramática: descrição e uso. 2 ed. São Paulo: Editora Contexto, 2014. p. 145–177

WEINREICH, Uriel; LABOV, William; HERZOG, Marvin. Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança linguística (M. Bagno Trad.). São Paulo: Parábola Editorial. 1968/2006.

ZILLES, Ana Maria Stahl; FARACO, Carlos Alberto. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

Published

2023-12-07

How to Cite

Almeida Guimarães, M. A. (2023). The pedagogy of linguistic variation and the educational sociolinguistics transposed to the field of Portuguese as an additional language. Letras De Hoje, 58(1), e44790. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44790

Issue

Section

Dossier: Teaching Portuguese as an Additional Language (PLA)