The God of “Deviant transcendence”
a girardian reading of the “Pós-escrito numa carta de Padre Justino” in the Crônica da casa assassinada, by Lúcio Cardoso
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44673Keywords:
Crônica da casa assassinada, Mimetic theory, Lúcio CardosoAbstract
Since its publication, in 1959, Lúcio Cardoso’s Crônica da casa assassinada (2008) has been the novelist’ s most studied work. Many literary critics have stressed the importance of this novel in Cardoso’s work, such as Álvaro Lins (1963), Alfredo Bosi (2015), Temístocles Linhares (1971), Massaud Moisés (2019) and Manuel Bandeira (1960). Besides them, Wilson Martins (1959) and André Seffrin (2008), in reviews of the novel Crônica da casa assassinada (2008), expose the dramatic retreat to which the central female characters Ana and Nina are subjected in the last chapter of the work. In “Pós-escrito numa carta de Padre Justino”, the chapter that concludes the events at the Meneses’ farm, Ana confesses that André, initially recognized as Nina’s son, is, in fact, her son. The critics in question understand Lúcio Cardoso’s dramatic resource in the final chapter of the novel as an apology for dealing with such a thorny issue as incest. Martins (1959) and Seffrin (2008) also attribute place to the author’s Catholicism and the moralism and conventionalism to which he yielded. This paper aims, then, to observe in what way the “Pós-escrito numa carta de Padre Justino”, differently from what the two critics point out, gives unity to the Crônica da casa assassinada when read from the guidelines made in Mentira romântica e verdade romanesca (2009), by René Girard. To this end, it analyzes, in a detailed way, the trajectory of Ana and Nina throughout the narrative and seeks to understand, in the postscript, how the explanations obsequiadas in the voice of Father Justino manage a less conflictive and Manichean atmosphere in the mimetic understanding of these two characters.
Downloads
References
BANDEIRA, Manuel. Lúcio Cardoso. Folha de S. Paulo, Folha Ilustrada, Efemérides, São Paulo, 3 dez. 1960. p. 2. Disponível em: http://acervo.folha.uol.com.br/fsp/1960/12/03/21//4498698. Acesso: 2 dez. 2022.
BÍBLIA. Português. Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulus, 2002.
BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 50. ed. São Paulo: Cultrix, 2015.
CARDOSO, Lúcio. Crônica da casa assassinada. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
CARDOSO, Lúcio. Maleita. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
CARDOSO, Lúcio. Salgueiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
CONDE-SILVA, Alessandra F.; SANTOS, Thiago Gabriel Machado dos. Apontamentos girardianos na relação Ana e Nina na Crônica da casa assassinada, de Lúcio Cardoso. Hispanista, v. 23, n. 91, 2022. Disponível em: http://www.hispanista.com.br/artigos%20autores%20e%20pdfs/715.pdf. Acesso em: 29 jul. 2023.
GIRARD, René. Apresentação. In: ANSPACH, Mark R. Édipo mimético. Tradução: Ana Lúcia Costa. São Paulo: É Realizações, 2012. p. 11-18.
GIRARD, René. Mentira romântica e verdade romanesca. Tradução: Lília Ledon da Silva. São Paulo: É Realizações, 2009.
LINHARES, Temístocles. Itinerário de um romancista. O Estado de S. Paulo, Suplemento literário, São Paulo, 11 de jul. 1971, p. 5.
LINS, Álvaro. No subsolo da natureza humana. In: LINS, Álvaro. Os mortos de sobrecasaca: obras, autores e problemas da literatura brasileira: Ensaios e Estudos: 1940-1960. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1963. p. 107-122.
MARTINS, Wilson. Um romance brasileiro. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 1º ago. 1959, p. 2. Suplemento literário.
MOISÉS, Massaud. História da literatura brasileira, volume III: desvairismo e tendências contemporâneas. 3. ed. São Paulo: Pensamento Cultrix, 2019.
SEFFRIN, André. Uma gigantesca espiral colorida. In: CARDOSO, Lúcio. Crônica da casa assassinada. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008. p. 7-12.
STENDHAL, Henri Marie Beyle. O vermelho e o negro. Tradução: Paulo Neves. Porto Alegre: L&PM, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letras de Hoje
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.