Connection of knowledge in textual practices between indigenous students, in The Javari Valley, Amazonas (AM), Brasil
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44572Keywords:
intercultural teaching, text production, teacher training, narrative.Abstract
This article presents teaching possibilities in an intercultural class, based on differentiated pedagogical didactic activities with indigenous populations, in the curricular component of Textual Production, in Portuguese, language in the mathematics course carried out by the Teacher Training Program (Parfor), in 2022, in the municipality of Atalaia do Norte, in the Amazon. Twenty-seven students, teachers in training from the Mayoruna, Matis, Marubo, Kanamary, Tikuna, and Kulina ethnic groups participated in the study. The activities were carried out based on an intervention plan distributed in five classes. The methodology of this investigation is of a qualitative approach, of the descriptive type developed under the bias of action research (Gil, 2008; Thiollent, 2003). The students were able to reflect on the contents from the description of their daily experiences in their communities and in their graduation. As a result, the construction of descriptive and argumentative texts stands out, in which the employability of the textual typology and the discourses produced in these writings were analyzed, following the examining lens of Dialogic Discourse Analysis (DDA) (Bakhtin, 2016). The results reveal the integration of the L1 with the L2 in a communicational way. The reflection allowed us to give visibility to the textual production, verbal and non-verbal discourse, through bilingualism, based on differentiated education for indigenous peoples.
Downloads
References
AMORIM, Genoveva. O ritual Kulina do Ajie: movimentando os coletivos madija. In: SANTOS, Gilton Mendes dos; APARÍCIO Miguel (org.). Redes Arawa. Ensaios de etnologia do Médio Purus. Manaus: Edua, 2016. p. 111-132.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução Paulo Bezerra. 1. ed. São Paulo: 34, 2016.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Para uma filosofia do Ato Responsável. TraduçãoValdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.
BALTAR, Marcos; CERUTTI-RIZZATTI, Mary Elizabeth; ZANDOMENEGO, Diva. Leitura e produção textual acadêmica I. Florianópolis: LLV/CCE:UFSC, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC: SECAD, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoindigena.pdf. Acesso em: 22 jul. 2023.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. São Paulo: Cortez editora, 2003.
CARVALHO, Joelma Monteiro de. Linguagens dos Sateré-Mawé e Sámi: culturas indígenas sob o olhar do turismo étnico e da = representação semiótica. Rio de Janeiro: Editora Autografia, 2022.
CURADO, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro. Epistemologia da práxis na formação de professores: perspectiva crítico emancipadora. Revista de Ciências Humanas, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 121-135, 2017. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/233900748.pdf. Acesso em: 15 dez. 2023.
FISCHER, Adriana. A construção de letramentos na esfera acadêmica. 2007. 340 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
FISCHER, Adriana. Letramento e movimentos interlocutivos na construção do resumo em contexto acadêmico. Revista da Unifebe, [s. l.], v. 5. p. 19-32, 2007. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/10138/1/Unifebe%20publicar%20artigo%202007.pdf. Acesso em: 1 jul. 2022.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
FUNAI. Demarcação. In: Fundação Nacional dos Povos Indígenas. [S. l.], 2021. Disponível em: https://www.gov.br/funai/pt-br/atuacao/terras-indigenas/demarcacao-de-terras-indigenas. Acesso em: 16 dez. 2023.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KLEIMAN, Angela B. (org.). Os significados do letramento. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.
MATAREIZIO FILHO, Edson Tosta. A Festa da Moça Nova: ritual de iniciação feminina dos índios Ticuna. 2019. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.
MOTA, Lúcio Tadeu; ASSIS, Valéria Soares de. Populações indígenas no Brasil: histórias, culturas e relações interculturais. 21. ed. Maringá: Eduem, 2008.
MUNICÍPIO Atalaia do Norte. In: cidade-brasil. Portal Atalaia do Norte. 2020. Disponível em: https://www.cidadebrasil.com.br/municipio-atalaia-do-norte.html. Acesso em: 22 jan. 2023.
MUSTAFA, Amanda Ramos. As línguas étnicas no Parque das Tribos em Manaus: um estudo etnolinguístico nos espaços culturais indígenas Unka Umbuesara Wakenai Anumarehit e Kokama. 2018. Dissertação (Mestrado em Letras e Artes) – Programa de Pós-Graduação em Letras e Artes, Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2018.
ROJO, Roxane. Multiletramentos, multilinguagens, novas aprendizagens. [Entrevista cedida ao] Grupo de Pesquisa da Relação Infância, Adolescência e Mídia da Universidade Federal do Ceará. Grim, [s. l.], 15 out. 2015. Disponível em: http://www.grim.ufc.br/index. Acesso em: 30 jan. 2020.
SPINASSÉ, Karen Pupp. Os conceitos Língua Materna, Segunda Língua e Língua Estrangeira e os falantes de línguas alóctones minoritárias no Sul do Brasil. Contingentia, Porto Alegre, v. 1, p. 1-10, 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/contingentia/article/view/3837. Acesso em: 9 jun. 2017.
THIOLLENT, Michel. 1947 – Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letras de Hoje
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.