Between traumatic narrations and the Joker’s interpellation

realities of dictatorship (re)told in literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44508

Keywords:

Brazilian literature, fiction, Felizes Poucos: onze contos e um Curinga

Abstract

Literature is the refuge and place of registration of many experiences resulting from the reality of historical periods, especially traumatic ones, such as the military dictatorship, which in Brazil perpetuated from 1964 to 1985, but left its mark even today. Many are the authors who wrote literary works that keep in their story stories representative of these 21 years of military dictatorship. Maria José Silveira (2016), for example, in her book Felizes poucos: onze contos e um Curinga, published in 2016, expresses, in eleven contos, diverse experiences experienced by militants and their families and friends during the period of the Brazilian military dictatorship. At the beginning and end of the book, as well as at the end of one story and the beginning of another, an unusual character appears - the Joker - who has several functions while talking to the reader and the author herself, in addition to commenting on the narrated scenes. In this perspective, the objec

tive is to analyze the representation of realities of the military dictatorship in the aforementioned work amid the narrative strategies raised by the author in order to achieve its purposes. To support such assertions, we use the theory of the aesthetic effect of Wolfgang Iser (1999) and the studies of Walter Benjamin (1985), Jeanne Marie Gagnebin (2006), Márcio Seligmann-Silva (2000, 2003) and Euridice Figueiredo (2017) about narrative, history, memory and the possibilities of representing historical traumas. In view of this, the analyzes propose to highlight that the literature, being fictional and formed by several narrative strategies, allows the representation of the reality of the victims of the dictatorship and the resistance of their memory in fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Airton Pott, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS, Brasil.

Doutorando, bolsista CAPES, em Letras pela UPF / RS. Mestre em Letras pela UPF / RS.  Graduado em Letras Espanhol pela UFPEL / RS e em Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas pela UNIJUI / RS. Professor efetivo nas redes públicas de ensino do Estado do Rio Grande do Sul e do município de Condor/ RS, atuando 40 horas na Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Condor/ RS.

Ivânia Campigotto Aquino, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS, Brasil.

Doutora em Letras - Estudos de Literatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, Porto Alegre, RS, Brasil). Mestre em Letras – Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS, Porto Alegre, RS, Brasil). Pós-doutorado em Letras – Estudos de Literatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, Porto Alegre, RS, Brasil). Graduada em Letras pela Universidade de Passo Fundo (UPF, Passo Fundo, RS, Brasil). Professora Titular III da Universidade de Passo Fundo, no curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Letras, e professora efetiva da rede municipal de ensino de Passo Fundo (RS), na Secretaria Municipal de Educação.

References

BENJAMIN, Walter. O Narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Ma¬gia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 197-221. 1 v. (Obras escolhidas).

CURINGA. Dicionário on-line do Aurélio, [s.l.], 2018. Disponível em: https://www.dicio.com.br/curinga/ Acesso em: 26 maio 2018.

FIGUEIREDO, Eurídice. A literatura como arquivo da ditadura. Rio de Janeiro: 7 letras, 2017.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.

ISER, Wolfgang. A interação entre texto e leitor. In: ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução: Johannes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1999, p. 95-198. 2 v.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A história como trauma. In: NESTROVSK, Arthur; SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, 2000, p. 73-98.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Reflexões sobre a memória, a história e o esquecimento. In: SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). História, Memória, Literatura: testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003. p. 59-88.

SILVEIRA, Maria José. Felizes poucos: onze contos e um Curinga. 1. ed. São Paulo, ZLF, 2016.

Published

2023-08-18

How to Cite

Pott, A., & Campigotto Aquino, I. (2023). Between traumatic narrations and the Joker’s interpellation: realities of dictatorship (re)told in literature. Letras De Hoje, 58(1), e44508. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44508

Issue

Section

Free Section

Most read articles by the same author(s)