Superaddressee’s marking and functions in different textual genres
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44064Keywords:
Superaddressee, Discourse genres, Linguistic marksAbstract
The paper aims to offer an overview of the state of the art of studies centered on the Bakhtinian concept of superaddressee, understood as the third party that guarantees both a full understanding of what the speaker says, as well as the possibility of an understanding in other times and places. In other words, the role played by the superaddressee is to supply the recipient's shortcomings, overcoming the condition of what has been called “the tyranny of the present”. The article also proposes to offer not a model, but a path of analysis that proves to be productive for the identification of this superaddressee, proceeding to capture him in literary (Lucíola and Torto Arado) and academic genres (Luis Carlos Freitas's blog on educational assessment). Indeed, the superaddressee has been seen as an innovative concept for the group of participants in verbal interaction, but it has been little explored in researches produced in the area. Highlighting linguistic marks to capture the superaddressee constitutes a territory still largely unexplored, and that is why we chose to deepen the debates regarding the linguistic materiality in which the supersddressee is inscribed as the central theoretical contribution of this work. Thus, methodologically based on documentary analysis procedures stemming from a linguistic-discursive approach, the article advances the investigation of such materiality, contributing to the visualization of new functions of the superaddressee: in addition to the full understanding and explicitation of the group to which one belongs, it reveals, among others, its function as a process of improvement of the addressee himself, or even as a critical interlocutor of what is expressed in texts, a situation in which the superaddressee exceeds the expectations created by the speaker himself.
Downloads
References
ALENCAR, José de. Lucíola. São Paulo: FTD, 1999 [1862].
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de estado. Tradução: Joaquim José de Moura Ramos. Lisboa: Presença; Martins Fontes, 1980.
AMORIM, Marilia. Memória do objeto: uma transposição bakhtiniana e algumas questões para a educação. Bakhtiniana., São Paulo, v. 1, n. 1, p. 8-22, 2009a. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/bakhtiniana--/article/download/2993/1927. Acesso em: 17 jul. 2023.
AMORIM, Marilia. Freud e a escrita de pesquisa: uma leitura bakhtiniana. Eutomia, Recife, v. 1, n. 4, p. 1-19, 2009b. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/EUTOMIA/-article/view/1787. Acesso em: 12 maio 2022.
AXT, Margarete. Mundo da vida e pesquisa em educação: ressonâncias, implicações replicações. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 46, n. 1, p. 46-54, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/view/9247. Acesso em: 17 jul. 2023.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução: Michel Lahud; Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 1986 [1929].
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução: Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1992 [1979].
BRAIT, Beth. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. Campinas: Unicamp, 1997. p. 91-104.
BRYZZHEVA, Lyudmila. Superaddressee or who will succeed a mentor?. Studies in Philosophy and Education, v. 25, p. 227-243, 2006. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11217-005-3462-y. Acesso em: 17 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s11217-005-3462-y
CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. Tradução: Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993 [1991].
CLOT, Yves. L’auto-confrontation croisée en analyse du travail: l’apport de la théorie bakhtinienne du dialogue. In: FILLIETTAZ; Laurent; BRONCKART, Jean-Paul (org.). L’analyse des actions et des discours en situation de travail: concepts, méthodes et applications. Bélgica: Peeters Publishers, 2005. p. 37-56.
DEUSDARÁ, Bruno; ROCHA, Décio. Análise Cartográfica do discurso: temas em construção. Campinas: Mercado de Letras, 2021.
DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Tradução: Eduardo Guimarães. Campinas: Pontes, 1987 [1984].
FARMER, Frank. Landmark essays on Bakhtin, rhetoric, and writing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1997. DOI: https://doi.org/10.2307/358371
FRIEDMAN, Maurice. Martin Buber and Mikhail Bakhtin: the dialogue of voices and the word that is spoken. Religion & Literature, v. 33, n. 3, p. 25-36, 2001. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40060095 Acesso em: 17 jul. 2022.
FREITAS, Luiz Carlos de. Anotações sobre a conjuntura e a política educacional. Avaliação Educacional, São Paulo, mar./abr. 2022 Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/?s=Anota%C3%A7%C3%B5es+sobre--+a+conjuntura. Acesso em: 17 abr. 2022.
FURLANETTO, Maria Marta. Hiperenunciador: o outro do supradestinatário? Linguagem em (Dis)curso, v. 12, n. 1, p. 325-345, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/-ld/a/HTySVr59sWYHxkRfGZTHx5h/?lang=pt. Acesso em: 17 jul. 2022 DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-76322012000100015
HOLLANDA, Yara Ribeiro de; LEITE, Francisco Gomes de Freitas. Petição inicial: uma análise à luz de teorias bakhtinianas. Macabéa: Revista Eletrônica do Netlli, Rio de Janeiro, v. 9, n. 4, p. 292-308, 2020. Disponível em: http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/MacREN/article/download/2677/1927. Acesso em: 1 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.47295/mren.v9i4.2677
INNERARITY, Daniel. El futuro y sus enemigos: una defensa de la esperanza política. Barcelona: Paidós, 2009.
MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. Curitiba: Criar, 2006.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. Tradução: Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2015 [2014].
MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. Tradução: Freda Indursky. Campinas: Pontes, 1989 [1987].
MEY, Jacob L. When voices clash: a study in literary pragmatics. Berlim: Walter de Gruyter, 1999. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110801415
MIDGLEY, Warren; HENDERSON, Robyn; DANAHER, Patrick. Seeking superaddressees: research collaboration in a doctoral supervisory relationship. In: ARDEN, Catherine H. et al. Sustaining and transforming collaborative research: principles and practices. Teneriffe: Post pressed, 2010. p. 87-103
MOIRAND, Sophie. Les indices dialogiques de contextualisation dans la presse ordinaire. Cahiers de Praxématique, n. 33, p. 145-184, 1999. Disponível em: https://journals.openedition.org/praxematique/1978. Acesso em: 02 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.4000/praxematique.1978
MOIRAND, Sophie. Les mots d’autorité: quand les discours de la didactique se réfèrent à la linguistique. DRLAV: Documentation et recherche en linguistique allemande vincennes, Paris, n. 39, p. 51-66, 1988a. DOI: https://doi.org/10.3406/drlav.1988.1071
MOIRAND, Sophie. Sobredestinatário. In: CHARAUDEAU, Patrick; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2004. p. 454-455.
MOIRAND, Sophie. Une histoire de discours… Une analyse des discours de la revue le français dans le monde 1961-198. Paris: Hachette, 1988b.
PÊCHEUX, Michel. Analyse Automatique du Discours. Paris: Dunod, 1969.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: UNICAMP, 1988 [1975].
PONZIO, Augusto. Il dialogo con l’altro, “il mio eroe”, in Michail Bachtin. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 50, p. 15-22, 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/download/23126/140-65. Acesso em: 17 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-7726.2015.s.23126
ROCHA, Décio. Cenografias do trabalho docente de orientação em tempos de práticas mercantilistas: sobredestinatário e posicionamento discursivo. Moara, n. 38, p. 126-139, 2012. Disponível em: http://novoperiodicos.ufpa.br/periodicos/index.php/moara/article/view/1275. Acesso em: 18 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.18542/moara.v1i38.1275
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letras de Hoje
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.