Catimbó-Jurema

A critical analysis of the multimodal discourse on the religious social imaginary in the film O Auto da Compadecida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.43602

Keywords:

Catimbó-Jurema, O Auto da Compadecida, multimodality, discourse, social imaginary

Abstract

In contemporary society, there are countless demands created daily as a result of the intersectional relationships that make up the identity experiences of individuals and different social groups, based on social markers of difference such as gender, sexuality, race, class, ethnicity, religious affiliation and disability, that often become a catalyst for prejudice and discrimination. In this context, we investigate, in this paper, the construction of the sociodiscursive imaginary about Catimbó-Jurema through the analysis of selected scenes from the movie O Auto da Compadecida (2000), with theoretical-methodological and critical support of the systemic-functional grammar (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014), more specifically of the transitivity system of the experiential metafunction, the grammar of visual design (KRESS; VAN LEEUWEN, 2021), focusing on the representational and compositional metafunctions, and critical discourse analysis (FAIRCLOUGH, 1995, 2015; RESENDE; RAMALHO, 2006), based on Fairclough’s tridimensional model, in a transdisciplinary relationship with studies in anthropology, religious sciences, sociology and philosophy. Overall results of the critical and systemic-functional analyses of the multimodal discourse on Catimbó-Jurema in the film O Auto da Compadecida indicate that the construction of this social imaginary occurs through the mobilization of verbal and image resources that seek to associate Afro-indigenous religions with the demonic at the intersection of discourses and social practices that are (re)articulated in complex, historical and situated ways. Lastly, we understand that the analyses carried out allowed us to have a critical view not only regarding the use of the multimodal resources in this film, but also with regard to the interrelationships between the meaning-making processes through language and the intelligibilities that are also part of the sociocultural imaginary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Adriano Eugênio de Lima, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Licenciado em Letras-Inglês pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil; mestrando no Programa de Pós-Graduação em Linguística na mesma instituição. Integrante do GEPLAM (UFPB/CNPq). 

Thayse Silva da Rocha Dias, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Licenciada em Letras-Inglês pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil; mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística na mesma instituição. Integrante do GEPLAM (UFPB/CNPq). 

Ana Flora Ferreira Rocha, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Licenciada em Letras-Inglês pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil; mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística na mesma instituição. Integrante do GEPLAM (UFPB/CNPq). 

Fábio Alexandre Silva Bezerra, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.

Doutor em Língua Inglesa e Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), em Florianópolis, SC, Brasil; PhD em Linguística pela University of Sydney. Professor Associado do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa, PB, Brasil, onde lidera o GEPLAM (UFPB/CNPq). 

References

ALVES, Clara; AGUIAR, Maria; ARAÚJO, Robson. A “nordestinidade” representada em figurinos do filme O Auto da Compadecida. Revista Crises, Caruaru, v. 2, n. 1, p. 14-38, 2022. DOI: https://doi.org/10.51359/2763-7425.2022.253732

ANTONIO, Luciano. O Auto da Compadecida: um cordel de frente para as câmeras. Terra roxa e outras terras – Revista de Estudos Literários, Londrina, v. 24, p. 16-26, 2012.

BASTIDE, Roger. Catimbó. In: PRANDI, Reginaldo (org.). Encantaria brasileira: o livro dos mestres, caboclos e encantados. Rio de Janeiro: Pallas, 2004. p. 146-159.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987 (Obras escolhidas, v. 1).

BEZERRA, Fábio; SOUZA, Anderson. The necrobiopolitics of COVID-19 in Brazil: transitivity choices in global media representations. Rev. Estud. Ling., Belo Horizonte, v. 31, n. 1, p. 1-31, 2023. Ahead of print.

BRANDÃO, Maria; RIOS, Felipe. O Catimbó-Jurema do Recife. In: PRANDI, Reginaldo (org.). Encantaria brasileira: o livro dos mestres, caboclos e encantados. Rio de Janeiro: Pallas, 2004. P. 160-181.

BUENO, Winnie. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patricia Hill Collins. Porto Alegre: Zouk, 2020.

CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2017.

ELOY, Maria; SOUZA, Eduardo. Uma análise visual de O Auto da Compadecida: o design de produção na caracterização do Nordeste. In: CIDI, CONGIC, 9., 2019, Belo Horizonte. Anais [...] Belo Horizonte: SBDI, 2019. p. 2654-2666. DOI: https://doi.org/10.5151/9cidi-congic-6.0059

FAIRCLOUGH, Norman. Critical discourse analysis. Londres: Longman: 1995.

FAIRCLOUGH, Norman. Language and power. 3. ed. Londres: Longman, 2015.

GOMES, Danilo; MORAES, Aline; HELAL, Diogo. Faces da cultura e do jeitinho brasileiro: uma análise dos filmes O Auto da Compadecida e Saneamento Básico. HOLOS, Natal, v. 6, p. 502-519, 2015. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2988

GOUVEIA, Carlos. Texto e gramática: uma introdução à Linguística Sistémico-Funcional. Matraga, Rio de Janeiro, v. 16, n. 24, p. 13-47, 2009.

HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Christian. Halliday’s introduction to functional grammar. 4 ed. Londres: Edward Arnold, 2014. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203783771

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 3. ed. Londres: Routledge, 2021. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003099857

LIMA, Maria. Práticas religiosas de curandeiros e feiticeiros negros na Paraíba do norte oitocentista. In: COSTA, Valéria; GOMES, Flávio (org.). Religiões negras no Brasil: da escravidão à pós emancipação. São Paulo: Selo Negro, 2016. p. 266-279.

MAGALHÃES, Izabel; MARTINS, André; RESENDE, Viviane. Análise de discurso crítica: um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2017. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523013370

MASCARENHAS, Renata. O Auto da Compadecida em transmutação: a relação entre os gêneros circo e auto traduzida para o sistema audiovisual. 2006. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2006.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Tradução de Marco Oliveira. RBCS, São Paulo, v. 32, n. 94, 2017. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Da aplicação de Linguística à Linguística Aplicada Indisciplinar. In: PEREIRA, Regina; ROCA, Pilar (org.). Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 11-24.

NIETZSCHE, Friedrich. Considerações extemporâneas. In: NIETZSCHE, Friedrich. Obras incompletas. Tradução e notas de Rubens Rodrigues Torres Filho. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999. p. 267-298. (Coleção Os Pensadores: seleção de textos de Gérard Lebrun).

NOGUEIRA, Sidney. Intolerância religiosa. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2020.

O AUTO da Compadecida. In: IMDB - Awards. [S. l.], c1990-2022. Disponível em: https://www.imdb.com/title/tt0271383/awards/?ref_=tt_awd. Acesso em: 20 maio 2022.

PIRES, Maria; SILVA, Sergio. O cinema, a educação e a construção de um imaginário social contemporâneo. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 127, p. 607-616, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000200015

RESENDE, Viviane; RAMALHO, Viviane. Análise crítica do discurso. São Paulo: Contexto, 2006.

ROSA, Maria; OLIVEIRA, Bernardina. Memória e tradição: percorrendo os caminhos do culto da Jurema na Paraíba. In: ENANCIB: INFORMAÇÃO, MEMÓRIA E PATRIMÔNIO: DO DOCUMENTO ÀS REDES, 16., João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa, PB: ENANCIB, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/188479. Acesso em: 31 maio 2022.

SALLES, Sandro. À sombra da Jurema: a tradição dos mestres juremeiros na Umbanda de Alhandra. Anthropológicas, Recife, ano 8, v. 15, n. 1, p. 99-122, 2004.

SALLES, Sandro. O catimbó nordestino: as mesas de cura de ontem e de hoje. Revista de Teologia e Ciências da Religião da Unicap, Recife, ano IX, ed. 2, p. 85-105, 2010.

SOUZA, Alice. Estas mães que perderam a guarda dos seus filhos têm algo em comum: religiões afro-brasileiras. The Intercept Brasil, [S. l.], p. 1-4, 2 maio 2022. Disponível em: https://theintercept.com/2022/05/02/maes-religioes-afro-guarda-filhos-intolerancia-religiosa. Acesso em: 20 maio 2022.

SOUZA, André. A mística do Catimbó-Jurema representada na palavra, no tempo e no espaço. 2016. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/22119. Acesso em: 29 maio 2022.

SUASSUNA, Ariano. Auto da Compadecida. 35. ed. Rio de Janeiro: Agir, 2005.

TIBURI, Marcia. Como derrotar o turbotecnomachonazifascismo ou seja lá o nome que se queira dar ao mal que devemos superar. Rio de Janeiro: Record, 2020.

Published

2023-01-11

How to Cite

Lima, L. A. E. de, Dias, T. S. da R., Rocha, A. F. F., & Bezerra, F. A. S. (2023). Catimbó-Jurema: A critical analysis of the multimodal discourse on the religious social imaginary in the film O Auto da Compadecida. Letras De Hoje, 58(1), e43602. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.43602

Issue

Section

Dossier: Discriminative Discourses as a Fracture of Brazilian Society