Common National Curricular Base

A biopolitical and polyphonic analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2022.1.43543

Keywords:

Common National Curricular Base (BNCC), biopolitical examination, semantic-polyphonic analysis

Abstract

This article brings to the discussion two perspectives of discursive analysis that we propose as complementary and interrelated: the biopolitical view and the semantic-polyphonic view. Our proposal constitutes an experience of aproximation, keeping the theoretical differences, of Philosophy and Linguistic Semantics, applied to Education. Given the educational context of Brazil facing the implementation of the Common National Curricular Base, we prepared an analysis of the biopolitics and semantic-polyphonic purposes of BNCC. We start investigating the educational biopolitical context and, in sequence, submit the statements that express its objectives in the document to polyphonic description of meaning. Both axes of analysis aim to highlight what is presupposed and, therefore, not explicit in the speech of BNCC. After all, we think we have demonstrated how these two references that can be used in an integrated way, warning about the reading needs and the consequent understanding that transcends the limits of the manifest text and take the more or less veiled sayings of a document of substantial importance for education in contemporary Brazil. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geraldo Antonio da Rosa, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul, RS, Brasil.

Doutor em Teologia: Religião e Educação pela EST-RS, em São Leopoldo, RS, Brasil; pós-doutorado em Humanidades pela Universidade Carlos III-ES. Docente pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação na Universidade de Caxias do Sul, em, Caxias do Sul, RS, Brasil. 

Tânia Maris de Azevedo, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul, RS, Brasil.

Doutora em Letras – Linguística Aplicada – pela Pontifícia Universidade Católica Do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação – mestrado – e do Curso de Letras da Universidade de Caxias do Sul (UCS), em Caxias do Sul, RS, Brasil.

References

AGAMBEN, Giorgio. Dispositivo. Florianópolis: Ilha de Santa Catarina, 2005 (conferência).

BAZZICALUPO, Laura. Biopolítica: un mapa conceitual. Tradução de Daniel J. García López. Roma: Melusina, 2016.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral I. Campinas, SP: Pontes, 1988.

BRASIL; MEC. Base nacional comum curricular: educação é a base. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 3 maio. 2020.

CÉSAR, Maria Rita de Assis César. (Des)governos...: biopolítica, governamentalidade e educação. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 12, n. 1, p. 224-241, dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v12i1.850

DUCROT. Les mots du discours. Paris: Minuit, 1980.

DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Campinas, SP: Pontes, 1987.

DUCROT, Oswald. Polifonía y argumentación – conferencias del seminario Teoría de la Argumentación y Análisis del Discurso. Cali: Universidad del Valle, 1990.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2002.

LAZZARATO, Maurízio. Signos, Máquinas, Subjetividades. São Paulo: SESC, 2014.

LAZZARATO, Maurízio. As Revoluções do Capitalismo. Tradução de Leonora Corsini. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

MELO, Lucas Pereira de. Análise biopolítica do discurso oficial sobre educação em saúde para pacientes diabéticos no Brasil. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 22, n. 4, p.1216-1225, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902013000400022

PELBART, Peter Pál. Vida e morte em contexto de dominação biopolítica. Conferência proferida no dia 3 de outubro de 2008, no Ciclo “O Fundamentalismo Contemporâneo em Questão”, organizado pelo Instituto de Estudos Avançados (IEA) da USP.

Published

2022-11-29

How to Cite

Rosa, G. A. da, & Azevedo, T. M. de. (2022). Common National Curricular Base: A biopolitical and polyphonic analysis. Letras De Hoje, 57(1), e43543. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2022.1.43543

Issue

Section

Dossier: Discriminative Discourses as a Fracture of Brazilian Society