Two poems by the concrete poet Maria do Carmo Ferreira
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.2.40440Keywords:
Brazilian concrete poetry, Maria do Carmo Ferreira, invisible fences, feminine mystiqueAbstract
The present work analyzed two poems by Maria do Carmo Ferreira: As parcas and De mim pra mins, aiming to give the poet the historical recognition that belongs to her, besides the concrete poets, as someone who leaves nothing to be desired neither in poetic references nor in critical articulation. In order to do so, the fact that she has already published with the concrete poets in the magazine Invenção 5 was raised and it was admitted that her poetic creation remains loaded with aspects dear to concrete poetry. In order to demonstrate that the poet was aware of the fences that made her invisible and that it was through her poetics that she sought to transcend them, the poems were read in the light of the texts of The Feminine Mystique, by Betty Friedan, which seeks to delineate what is the feminine and how dangerous it is for women. Thus, if Maria do Carmo intended to eat the world with her poems, here, she will be given a fork and knife.
Downloads
References
AGUILAR, Gonzalo. Poesia Concreta Brasileira: As vanguardas na encruzilhada modernista. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.
BONACCORSI, Nélida. Repensar la historia de las mujeres. Universidad Nacional de Luján, 1996. v. 1.
BORGES, Jorge Luis. Ruínas circulares. In: BORGES, Jorge Luis. Ficções. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 1999. p. 25-28.
BORGES, Jorge Luis. El Golem. In: CAMPOS, Augusto. Quase Borges: 20 transpoemas e uma entrevista. São Paulo: Terracota, 2013.
BOURDIEU, Pierre. A incorporação da dominação. In: BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. 11. ed. São Paulo: Bertrad Brasil, 2012. p. 32-98.
BULFINCH, Thomas. As greias e as górgonas – Perseu – Medusa – Atlas – Andrômeda. In: BULFINCH, Thomas. O livro de ouro da mitologia. Rio de Janeiro: Editora Tecnoprint, 1965. cap. 15. p. 135-142.
CAMPOS, Augusto de. Poetamenos. In: CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. 4. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2006. p. 29-30.
CAMPOS, Augusto de. Poesia concreta. In: CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. 4. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2006. p. 55-62.
CAMPOS, Haroldo de. Olho por olho a olho nu. In: CAMPOS, Augusto de. PIGNATARI, Décio CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta. 4. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2006. p. 73-76.
CESAR, Ana Cristina. Literatura e mulher: essa palavra de luxo. In: CESAR, Ana Cristina. Crítica e tradução. São Paulo: Companhia das letras, 2016. p. 249-259.
ESTADÃO. Falso poema atribuído a Neruda é da brasileira Martha Medeiros. O Estado de São Paulo, São Paulo, 12 jan. 2009. Disponível em: https://cultura.estadao.com.br/noticias/geral,falso-poema-atribuido-a-neruda-e-da-brasileira-martha-medeiros,306181. Acesso em: 1 jan. 2021.
FERREIRA, Maria do Carmo. As parcas. In: Jornal de poesia. [S. I.], ago. 2000. Disponível em: http://www.jornaldepoesia.jor.br/mcferreira.html#as%20prcas. Acesso em: 11 jan. 2021.
FERREIRA, Maria do Carmo. Carmina Bu(saga)rana. Suplemento Literário de Minas Gerais, Belo Horizonte, edição especial, p. 31-32, 2013. Disponível em: http://www.bibliotecapublica.mg.gov.br/index.php/pt-br/suplemento-litelario/edicoes-suplemento-literarios/edicoes-especiais-1/90--90/file. Acesso em: 11 jan. 2021
FERREIRA, Maria do Carmo. De mim para mins. Germina: revista de literatura & arte – Especial: Minas, de passagem, [S. I.], v. 2, n. 3, 2006. Disponível em: https://www.germinaliteratura.com.br/maria_do_carmo_ferreira.htm. Acesso em: 11 jan. 2021.
FRIEDAN, Betty. A heroína doméstica. In: FRIEDAN, Betty. Mística feminina. Rio de Janeiro: Editora Vozes Limitada, 1971. cap. 3. p. 17-31.
FRIEDAN, Betty. A vibrante jornada. In: FRIEDAN, Betty. Mística feminina. Rio de Janeiro: Editora Vozes Limitada,1971. cap 5. p. 71-90.
FRIEDAN, Betty. O problema sem nome. In: FRIEDAN, Betty. Mística feminina. Rio de Janeiro: Editora Vozes Limitada, 1971. cap. 1. p. 32-61.
MEDEIROS, Martha. A morte devagar. Zero Hora, Porto Alegre, 1 nov, 2000, p.15.
MAIOLINO, Anna Maria. Museu vivo: Ana Maria Maiolino (Parte 1). Sesc TV, 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4ZJ1bF1p8Yk. Acesso em: 21 jan. 2021.
PAROS, Felipe Martins. Seguindo o Meretrilho: sobre um poema de Maria do Carmo Ferreira. Revista Gama: estudos Artísticos, Lisboa, n. 7, v. 13, p. 36-43, 2019.
RICH, Adrienne. When we dead awaken: Writing as re-vision. College English, [S. I.], v. 34, n. 1, p. 18-30, 1972.
SOSNOWSKI, Saúl. Borges e a Cabala. São Paulo: Editora Perspectiva, 1991. 96 p.
WOOLF, Virginia. Profissões para mulheres. In: WOOLF, Virginia. Profissões para mulheres e outros artigos feministas. Porto Alegre: L&PM, 2020. p. 9-19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Letras de Hoje
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.