Veronica Stigger's autofictional tale

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.2.40138

Keywords:

Contemporary tale, Autofiction, Veronica Stigger

Abstract

This text aims to reflect on the autofictional tale of Veronica Stigger, showing how the author overcomes this concept when verifying its wear in contemporary literature. For this, we will analyze three short stories by Stigger: “The book”, published in Sombrio Ermo Turvo, “True image” and “200 m2”, published in Os anões, texts that present themselves as parodies of autofiction. Thus the writer, when transmuting herself into a character, distorts her own image, in a specular process of her texts and authorship. When considering the characteristics of the contemporary tale and the specificities of Stigger's tale, we seek to highlight, taking as a theoretical contribution, above all, the studies on Vicent Colonna's autofiction and the essays on Umberto Eco's mirrors, as Stigger forges unusual lives for herself for show that everything is fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruna Ferraz, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora em Teoria da Literatura e Literatura Comparada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, MG, Brasil; professora do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), em Belo Horizonte, MG, Brasil.

References

BARTHES, Roland. O efeito de real. In: BARTHES, Roland. O rumor da língua. Tradução de Mario Laranjeira. São Paulo: Brasiliense, 1988. p. 158-165.

BORGES, Jorge Luis. Prólogo. In: BORGES, Jorge Luis. Ficções. Tradução de Carlos Nejar. Porto Alegre: Editora Globo S.A., 1970. p. XIII-XIV.

BOSI, Alfredo. Situação e formas do conto brasileiro contemporâneo. In: BOSI, Alfredo. O conto brasileiro contemporâneo. São Paulo: Cultrix, 2015. p. 7-22.

CERA, Flávia Biff. O estranho porvir de Veronica Stigger. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DA ABRALIC, 12., 2011, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: UFPR, 2011. Disponível em: https://abralic.org.br/eventos/cong2011/AnaisOnline/resumos/TC1178-1.pdf. Acesso em: 5 fev. 2021.

COLONNA, Vincent. Tipologia da autoficção. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (org.). Ensaios sobre a autoficção. Traduçaõ de Jovita Maria Gerheim Noronha; Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014. p. 39-66.

DOUBROVSKY, Serge. O último eu. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (org.). Ensaios sobre a autoficção. Trad. Jovita Maria Gerheim Noronha; Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014. p. 111-125.

ECO, Umberto. Sobre os espelhos. In: ECO, Umberto. Sobre os espelhos e outros ensaios. Tradução de Beatriz Borges. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989. p. 11-37.

KLINGER, Diana. Escrita de si como performance. Revista brasileira de literatura comparada, [S. I.], n. 12, p. 11-30, 2008. Disponível em: https://abralic.org.br/downloads/revistas/1415542249.pdf. Acesso em: 13 fev. 2021.

NORONHA, Jovita Maria Gerheim (org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha; Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014.

PIBAROT, Annie (entrevista). Dois eus em confronto: Philippe Lejeune, Philippe Vilain. In: NORONHA, Jovita Maria Gerheim (org.). Ensaios sobre a autoficção. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha; Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014. p. 223-242.

PIGLIA, Ricardo. Teses sobre o conto. In: PIGLIA, Ricardo. Formas breves. Tradução de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 87-94.

PIGLIA, Ricardo. Novas teses sobre o conto. In: PIGLIA, Ricardo. Formas breves. Tradução de José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 95-114.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. In: RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Tradução de Mônica Costa Netto. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. p. 9-41.

SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Ficção brasileira contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.

STIGGER, Veronica. Veronica Stigger e suas estranhas e pequenas histórias. Entrevista concedida a Bruno Dorigatti. 2010. In: SOUZA, Gustavo Ramos de. O espetáculo em minicontos de Os anões, de Veronica Stigger. RevLet – Revista Virtual de Letras, [S. I.], v. 8, n. 2, ago./dez., 2016. Disponível em: http://www.revlet.com.br/artigos/405.pdf. Acesso em: 13 fev. 2021.

STIGGER, Veronica. O coração dos homens. In: STIGGER, Veronica. Sul. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2016. p. 59-80.

STIGGER, Veronica. Os anões. São Paulo: SESI-SP, 2018.

STIGGER, Veronica. O livro. In: STIGGER, Veronica. Sombrio Ermo Turvo. 1. ed. São Paulo: Todavia, 2019. p. 45-53.

SÜSSEKIND, Flora. Objetos verbais não-identificados, Jornal O Globo, 21 set. 2013. Prosa & Verso. Disponível em: https://blogs.oglobo.globo.com/prosa/post/objetos-verbaisnao-identificados-um-ensaio-de-flora-sussekind-510390.html. Acesso em: 13 fev. 2021.

Published

2021-11-09

How to Cite

Ferraz, B. (2021). Veronica Stigger’s autofictional tale. Letras De Hoje, 56(2), 173–181. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2021.2.40138

Issue

Section

O Conto Brasileiro Contemporâneo de Autoria Feminina