The dialogism and the construction of the ethos in the publicity discourse
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2019.3.30948Keywords:
Advertisement. Ethos. Dialogism.Abstract
The french Discourse Analysis is used to analyze the persuasion strategies to draw the consumers’ attention in the OMO detergent advertizing. We identified the construction and use of the image of an ethos in the discourse of the advert as manipulative-persuasive tactics used by the enunciator to convince the reader about the quality of the product. We found that the image was created aiming some interlocutor that might get identified with the ethos of mothers carrying her happy children, without worrying about stains on the cloths. Thus, the consumer is lead to get involved with the scenography rather the scenic frame of the advertisement.
Downloads
References
AMOSSY, Ruth. Da noção retórica de ethos à análise do discurso. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005. p. 9-28. https://doi.org/10.35501/dissol.v0i8.485
ARISTÓTELES. Arte poética e arte retórica. Rio de Janeiro: Ediouro, s.d.
AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Tradução de Danilo Marcondes de Souza Filho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 6. ed. São Paulo: Hucitec, 1992.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. cap. p. 279-326. https://doi.org/10.22456/2594-8962.70365
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000. p. 277-326. https://doi.org/10.22456/2594-8962.70365
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da Poética de Dostoiévski. 3. ed. Traduzido por Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.
BRAIT, Beth. Ironia em perspectiva polifônica. Campinas, São Paulo: Unicamp, 1996. https://doi.org/10.18309/anp.v1i3.267
BRAIT, Beth. Mikhail Bakhtin: o discurso na vida e o discurso na arte. In: DIETZSCH, Mary Julia Martins. (org.). Espaços da linguagem na educação. São Paulo: Humanitas, 1999. p. 11-39.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Interação em anúncios publicitários. In: PRETI, D. (org.). Interação na fala e na escrita. 2. ed. São Paulo: Humanitas, 2003.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Os sentidos da gestualidade: transposição e representação gestual. CASA, [S. l.], v. 8 n. 2, dez. 2010. https://doi.org/10.21709/casa.v8i2.3318
CARVALHO, Nelly de. Publicidade: a linguagem da sedução. 3. ed. São Paulo: Ática, 2000.
DUCROT, Oswald. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987.
GOMES, Jaqueline Maria de Moraes. O ethos do enunciador na criação publicitária. In: ENCONTRO REGIONAL DE ESTUDOS DA IMAGEM, 2., 2009. Anais [...] Londrina, 2009, p. 385-389. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/eneimagem/anais/trabalhos/pdf/Gomes_Jaqueline.pdf. Acesso: 10 out. 2019.
MAINGUENEAU, Dominique. Cena enunciativa em análise do discurso. 3. ed. Campinas: Pontes/Editora Unicamp, 1997a.
MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise de discurso. São Paulo: Pontes, 1997b.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos da comunicação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001. https://doi.org/10.18309/anp.v1i12.518
MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Curitiba: Criar, 2005.
REVISTA VEJA. São Paulo: Abril, edição 2100, 11 set. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Letras de Hoje
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.