Identity formation in time of rapidly changing and multiple orientations

Authors

  • Gertrud Nunner-Winkler Universidade de Berlim

Keywords:

identity, morality, relativism, socio-structural change

Abstract

Identity no longer is founded and stabilized by socio-structural arrangements – as were role identity and ego identity. Post-modern identity theories emphasize life-long flexibility and see the person as a product of the multiplicity of all the decisions made. This is a description from a third person perspective. In contrast, on the basis of empirical data it is shown that individuals themselves define the identity relevance of their personal characteristics, previous decisions and changes in their orientations. They safeguard their identity by committing themselves to values they care about. Many care about their moral beliefs. The values that correspond to the modern autonomous universalistic morality allow to stabilize a principled identity over time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gertrud Nunner-Winkler, Universidade de Berlim

Dadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Nunner-Winkler, G. (2011). Identity formation in time of rapidly changing and multiple orientations. Educação, 34(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/8671

Issue

Section

Dossier – Training and Interpretative Pluralism