Education as a social plasma

Authors

  • Bernhard H.F. Taureck Universidade de Tübingen

Keywords:

education, critique of culture, allegory of the cave, social plasma

Abstract

This article discusses the condition and the possibility of the educational process in modern day society. Through the recognition of theoretical inadequacy, semantic dispersion, and lack of pragmatics in the traditional concept of the educational process, the author, after undertaking a radical critique of culture (of present consumer society), proposes a new way of understanding the process of education, reinterpreting Plato’s allegory of the cave, and introducing the concept of social plasma.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bernhard H.F. Taureck, Universidade de Tübingen

Dadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Taureck, B. H. (2011). Education as a social plasma. Educação, 34(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/8668

Issue

Section

Dossier – Training and Interpretative Pluralism