The education and the concept of the individual in the Renaissance

Authors

  • Wolfgang Neuser

Keywords:

education, method, individual, Renaissance

Abstract

This article discusses the development of the concept of the educational process in the Renaissance. Based on the investigation of the writings of Luther, Erasmus, and Pico della Mirandola, three different pedagogical models are examined, which constitute the Renaissance way of thinking. Thus, reconstructing the interpretative horizon in which the concept of the individual assumes prominence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wolfgang Neuser

Dadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Neuser, W. (2011). The education and the concept of the individual in the Renaissance. Educação, 34(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/8666

Issue

Section

Dossier – Training and Interpretative Pluralism