For a Global Approach to the History of French Higher Education

Authors

  • Emmanuelle Picard

Keywords:

Historiography, higher education, France, 19 c., 20 c.

Abstract

Since the 1970s, the contemporary period of the history of French higher education has been the subject of major French and foreign studies but has yet to benefi t from anywhere near as much research as the other levels of education. This article presents a critical panorama of research in this fi eld and proposes a typology by period for the contexts of production and the dominant thematics as well as considering the causes of this lesser interest. The presentation of current trends in research enables the author to suggest orientations in the areas which should be pursued in the coming years and lead her to advocate a global approach to the issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emmanuelle Picard

Nadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Picard, E. (2010). For a Global Approach to the History of French Higher Education. Educação, 33(2). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/7349

Issue

Section

Other Topics