Popular education and teachers formation: an experience in construction

Authors

  • Ana Carrilho Romero Grunennvaldt
  • Edson Pereira Barbosa
  • Felício Guilardi Junior
  • José Tarcísio Grunennvaldt
  • Mariuce Campos de Moraes

Keywords:

Popular education, Teachers formation, emancipation.

Abstract

The present article, when presenting the construction of a Teachers Formation Course in Natural Sciences and Mathematics of the University Campus of Sinop – UFMT, searches to understand some innovations and limitations referring to the access to the academic formation of young workers to the superior education. The aim is to establish a relation between the perspective of popular education and the initial teachers formation to the natural sciences and the mathematics. In the curricular drawing highlights aspects able to identifying with the “cosmopolitan rationality” that adjusting with the transition it will be able to expand the present and to contract the future. The resume in its drawing distinguishes from the organization of the conventional resumes in the treatment that it attributes to the theory and the practical, mediated for the signification of workers who carry out a singular situation as students or current issues arising from the circumstances of their world living, working and schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Carrilho Romero Grunennvaldt

Nadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Grunennvaldt, A. C. R., Barbosa, E. P., Guilardi Junior, F., Grunennvaldt, J. T., & Moraes, M. C. de. (2010). Popular education and teachers formation: an experience in construction. Educação, 33(2). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/7347

Issue

Section

Conference