Aesthetic experience and the reconnection of knowledge in education
an essay from the theoretical assumptions of Complex Thought
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44387Keywords:
aesthetic experience, aesthetic education, Complex Thought, complexity, knowledgeAbstract
The text is a theoretical-bibliographical essay. It discusses the idea of the reconnection of knowledge and aesthetic experience as expressed in Complex Thought proposed by Edgar Morin. It seeks to support the need for the reconnection of diff erent types of knowledge, as advocated by the author, and emphasizes the issue of aesthetic experiences in school and university educational processes, as a fundamental human dimension. The theoretical and bibliographical reflection bets on the possibility of a complex, pertinent, and humanizing education for students, highlighting the importance of accepting the aesthetic dimension in human education.
Downloads
References
Almeida, M. C. (2012). Mapa inacabado da complexidade: vôo incerto da borboleta. In M. C. Almeida, Ciências da Complexidade e Educação: razão apaixonada e politização do pensamento (pp. 41-75). EDUFRN.
Araujo, M. T. M. de, Santos, T. W., Sá, R. A. de, & Vosgerau, D. S. R. (2020). Revisão sistemática da literatura: estudos sobre o pensamento complexo na educação. Brazilian Journal of Development, 6(7), 47247–47259. https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-384
Morin, E. (2000). Os sete saberes necessários à educação do futuro (2. ed.). Cortez.
Morin, E. (2003a). A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento (8. ed.). Bertrand Brasil.
Morin, E., Ciurana, E-R., & Motta, R. D. (2003b). Educar na Era Planetária: o Pensamento Complexo como Método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. Cortez.
Morin, E. (2005a). Introdução ao Pensamento Complexo. Sulina.
Morin, E. (2005b). Ciência com consciência (8. ed.). Bertrand Brasil.
Morin, E. (2010a). Meu caminho: entrevistas com Djénane Kareh Tager. Bertrand Brasil.
Morin, E. (2010b). O desafio da complexidade. In E. Morin, A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Bertrand Brasil.
Morin, E. (2012). Edwige, a inseparável. Bertrand Brasil.
Morin, E. (2013). Meus demônios (6. ed). Bertrand Brasil.
Morin, E. (2014a). Meus filósofos (2. ed). Sulina.
Morin, E. (2014b). O cinema ou o homem imaginário: ensaio de Antropologia Sociológica. É Realizações Editora.
Morin, E. (2014c). Os livros que fizeram a diferença. In Pena-Vega, A., Wolton, D. Edgar Morin: um pensamento livre para o século 21 (pp. 285-294). Garamond.
Morin, E. (2015a). Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Sulina.
Morin, E. (2015b). Minha Paris: minha memória. Bertrand Brasil.
Morin, E. (2017). Sobre a estética. Pró-Saber.
Morin, E. (2020). É hora de mudarmos de via: as lições do coronavírus. Bertrand Brasil.
Roldão, F. D. (2022a). Diálogos com Morin e Vigotski: contribuição para estratégias imaginativas na universidade. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Paraná].
Roldão, F. D., Vitorino, A. F., & Sá, R. A. de. (2022b). Narrar histórias sob o pensar complexo: compreender o humano, incluir e religar saberes. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, 31(68), 20-33. https://doi.org/10.21879/faeeba23580194.2022.v31.n68.p20-33
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.