Aesthetic experience and the reconnection of knowledge in education

an essay from the theoretical assumptions of Complex Thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44387

Keywords:

aesthetic experience, aesthetic education, Complex Thought, complexity, knowledge

Abstract

The text is a theoretical-bibliographical essay. It discusses the idea of the reconnection of knowledge and aesthetic experience as expressed in Complex Thought proposed by Edgar Morin. It seeks to support the need for the reconnection of diff erent types of knowledge, as advocated by the author, and emphasizes the issue of aesthetic experiences in school and university educational processes, as a fundamental human dimension. The theoretical and bibliographical reflection bets on the possibility of a complex, pertinent, and humanizing education for students, highlighting the importance of accepting the aesthetic dimension in human education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Diniz Roldão, UniBrasil University Center, Curitiba, PR, Brazil; Federal University of Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Paraná (UFPR), in Curitiba, PR, Brazil. Professor at UNIBRASIL Centro Universitário, in Curitiba, PR, Brazil.

Ricardo Antunes de Sá, Federal University of Paraná (UFPR), Curitiba, PR, Brazil.

PhD in Education from the State University of Campinas (UNICAMP), in Campinas, SP, Brazil; with a postdoctoral degree from the Pontifical Catholic University of Paraná (PUCPR), in Curitiba, PR, Brazil. Professor at the Federal University of Paraná (UFPR), in Curitiba, Paraná, Brazil.

References

Almeida, M. C. (2012). Mapa inacabado da complexidade: vôo incerto da borboleta. In M. C. Almeida, Ciências da Complexidade e Educação: razão apaixonada e politização do pensamento (pp. 41-75). EDUFRN.

Araujo, M. T. M. de, Santos, T. W., Sá, R. A. de, & Vosgerau, D. S. R. (2020). Revisão sistemática da literatura: estudos sobre o pensamento complexo na educação. Brazilian Journal of Development, 6(7), 47247–47259. https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-384

Morin, E. (2000). Os sete saberes necessários à educação do futuro (2. ed.). Cortez.

Morin, E. (2003a). A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento (8. ed.). Bertrand Brasil.

Morin, E., Ciurana, E-R., & Motta, R. D. (2003b). Educar na Era Planetária: o Pensamento Complexo como Método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. Cortez.

Morin, E. (2005a). Introdução ao Pensamento Complexo. Sulina.

Morin, E. (2005b). Ciência com consciência (8. ed.). Bertrand Brasil.

Morin, E. (2010a). Meu caminho: entrevistas com Djénane Kareh Tager. Bertrand Brasil.

Morin, E. (2010b). O desafio da complexidade. In E. Morin, A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Bertrand Brasil.

Morin, E. (2012). Edwige, a inseparável. Bertrand Brasil.

Morin, E. (2013). Meus demônios (6. ed). Bertrand Brasil.

Morin, E. (2014a). Meus filósofos (2. ed). Sulina.

Morin, E. (2014b). O cinema ou o homem imaginário: ensaio de Antropologia Sociológica. É Realizações Editora.

Morin, E. (2014c). Os livros que fizeram a diferença. In Pena-Vega, A., Wolton, D. Edgar Morin: um pensamento livre para o século 21 (pp. 285-294). Garamond.

Morin, E. (2015a). Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Sulina.

Morin, E. (2015b). Minha Paris: minha memória. Bertrand Brasil.

Morin, E. (2017). Sobre a estética. Pró-Saber.

Morin, E. (2020). É hora de mudarmos de via: as lições do coronavírus. Bertrand Brasil.

Roldão, F. D. (2022a). Diálogos com Morin e Vigotski: contribuição para estratégias imaginativas na universidade. [Tese de doutorado, Universidade Federal do Paraná].

Roldão, F. D., Vitorino, A. F., & Sá, R. A. de. (2022b). Narrar histórias sob o pensar complexo: compreender o humano, incluir e religar saberes. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, 31(68), 20-33. https://doi.org/10.21879/faeeba23580194.2022.v31.n68.p20-33

Published

2023-11-24

How to Cite

Diniz Roldão, F., & Antunes de Sá, R. (2023). Aesthetic experience and the reconnection of knowledge in education: an essay from the theoretical assumptions of Complex Thought. Educação, 46(1), e44387. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44387

Issue

Section

Other Topics