Memories of my journey trough Master and Doctorate degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.43979

Keywords:

memory, education, school management

Abstract

This account of memories follows a life memorial methodology and recovers names, data, events, and authors around my journey in the years when I did my master’s and doctorate’s research in the Postgraduate Program in Education at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul. I make a posthumous tribute to my advisor, and I recover some of the motivations to my research on the school managers field and its relationship with the quality of education in the scope of Catholic education on K to 12 schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sérgio Eduardo Mariucci, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo, RS, Brasil.

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestre em Educação pelo Boston College, Estados Unidos e pela PUCRS. Professor e pesquisador colaborador no Programa de Pós-graduação em Design Estratégico da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Reitor da Unisinos. Egresso do PPGEdu da PUCRS no ano de 2014 com a tese “A formação dos gestores e a qualidade da educação nas escolas católicas da Arquidiocese de Porto Alegre”.

References

Azzi, R. (1995). A Trajetória da Educação Católica no Brasil. In S. A. Lima (Coord.), Caminhos novos na educação (pp. 19-37). FTD.

Azzi, R. (1995). A Educaçãção Católica no Brasil (1844-1944). In S. A. Lima (Coord.), Caminhos novos na educação (pp. 64 – 95). FTD; Editora SER.

Castro, M. L. S. (2000) Gestão escolar e formação de gestores. Revista em Aberto, 17(72), 1-195.

Castro, M. L. S., & Werle, F. O. C. (2004). O estado do conhecimento em administração da educação: Uma análise dos artigos publicados em periódicos nacionais 1982 - 2000. Revista Ensaio, 12(45), 1045-1064. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362004000400008

Congregação Para a Educação Católica (1977). A Escola Católica, Cidade do Vaticano. Vatican. www.vatican.va/Roma/Curia/congregations/ccathedu/documents

Conselho Episcopal Latino-Americano. (2007). Documento de Aparecida: texto da V Conferência Geral do Episcopado Latino-Americano e do Caribe. Edições CNBB; Paulus; Paulinas.

Conselho Episcopal Latino-Americano. (1968). Documento de Medellin: texto da II Conferência Geral do Episcopado Latino-Americano e do Caribe. Secretariado Regional Sul 3 da CNBB.

Cury, C. R. J. (1991). Igreja Católica/Educaçãção: pressupostos e evoluçãção no Brasil. Catolicismo Educaçã o e Ciência. Loyola.

Freire, P. (1979). Educação e Mudança (2. ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2004). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa (29. ed.) Paz e Terra.

Libanio, J. B. (1980). As grandes rupturas socioculturais e eclesiais. Vozes/CRB.

Libanio, J. B. (1997). Caminhada da Educação Libertadora: de Medellín a nossos dias. Revista de Educação AEC – Educação Libertadora Participando da Luta Social. Brasília, v. 26, n 105, p. 9-18.

Macgaw, B. Quality education: Is the sky the limit? OECDiLibrary. http://www.oecdobserver.org/news/fullstory.php/aid/1217/Quality_education:_Is_the_sky_the_limit.html

Paro, V. H. (1996). Administração Escolar: introdução crítica. Cortez Editora.

Rossa, L. (2005). AEC do Brasil – 60 anos. Uma presença católica na educação brasileira. AEC do Brasil.

Valle, E. (1991). O “Aggiornamento” católico e suas consequências nas áreas científica e educacional. Catolicismo Educação e Ciência. Loyola.

Published

2022-12-01

How to Cite

Mariucci, S. E. (2022). Memories of my journey trough Master and Doctorate degree. Educação, 45(1), e43979. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.43979

Issue

Section

50 years PPGEDU PUCRS