Relationship between theories of learning and theories of education exemplified by the educational technology of investigative research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.38133

Keywords:

learning theories, meaningful learning, educational theories, research communities, investigative research

Abstract

We start from the epistemological consideration that, by taxonomy and preponderance, psychological theories of learning are more basic and more restricted than theories of education. In fact, psychological learning theories have an eminently descriptive nature – associated with the scientific elucidation of how the mechanisms behind the cognitive processes involved in learning work – whereas educational theories have an eminently normative nature – associated with guiding principles and criteria of decision on what to teach and methodologies on how to teach, in order to achieve certain goals. From this, we briefly describe the conceptual structures of David Ausubel’s theory of meaningful learning and Mathew Lipman’s educational theory (formation of research communities), articulating them with each other in the light of the proposed classification. Then, we present and discuss how the articulation between the two theories could be implemented in practice, through educational technology, namely, investigative research, typifying this relationship in the learning strategy associated with the research project and to the seminar. Finally, by way of strengthening the conclusions reached from the confrontation between the proposed premises and conceptual articulation, we highlight some explicit connections between the theoretical framework and the educational technology in evidence.

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Author Biographies

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil.

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre RS, Brasil; mestre em Ensino de Física e Licenciado em Física pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil. Pós-doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), em São Carlos, SP, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e seus dispositivos: sujeitos, saberes, práticas, discursos e políticas. Professor e vice-diretor no Instituto de Física e orientador no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil.

André Luís Silva da Silva, Universidade do Pampa (Unipampa), Caçapava do Sul, RS, Brasil.

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre RS, Brasil; mestre em Química Inorgânica pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em Santa Maria, RS, Brasil; licenciado em Química pela Universidade de Cruz Alta (Unicruz), em Cruz Alta, RS, Brasil. Professor no Curso de Ciências Exatas e orientador no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), em Caçapava do Sul, RS, Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa Ensino, Aprendizagem e Significados em Ciências (EnASCi).

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil.

Doutor em Física; mestre em Física e Filosofia; bacharel em Física, Ciência da Computação e Filosofia pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil. Doutorando em Filosofia na mesma instituição. Professor e diretor no Instituto de Física e orientador no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil. 

Antony Marco Mota Polito, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil.

Doutor, mestre e bacharel em Física pela Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil. Professor no Instituto de Física e orientador no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil. 

Cleonice de Ávila Carvalho, Universidade do Pampa (Unipampa), Caçapava do Sul, RS, Brasil.

Especialista em Educação Ambiental pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em Santa Maria, RS, Brasil; licenciada em Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí), em Ijuí, RS, Brasil. Mestranda em Ensino de Ciências na Universidade Federal do Pampa (Unipampa), em Caçapava do Sul, RS, Brasil. 

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Published

2022-09-14

How to Cite

Ferreira, M., Silva, A. L. S. da, Filho, O. L. da S., Polito, A. M. M., & Carvalho, C. de Ávila. (2022). Relationship between theories of learning and theories of education exemplified by the educational technology of investigative research. Educação, 45(1), e38133. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.38133

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