Human rights education in Brazilian higher education

An overview of the theoretical and normative elements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.37147

Keywords:

human rights education, higher education, social commitment, Brazil

Abstract

This paper aims to present an overview of the theoretical and normative foundations of Human Rights Education in Higher Education, with special emphasis on the constitutive process of this educational practice in the Brazilian context. To this purpose, the authors sought to understand the context in which HEIs are inserted – especially public universities – as well as the theoretical foundation of HRD present in academic literature and in the main Brazilian instruments and norms. As main results, it is possible to highlight the following: (a) HRD, as a recent educational practice, is linked to the perspective that the social commitment to be assumed by public universities consists in the production of basic research and the formation of critical knowledge; (b) this practice, as an essential part of the set of fundamental rights, aims to prevent violations, to inform and to make known the rights by which we are subjected; (c) in Higher Education, it is established, mainly, in the National Plan for HRD, as well as in the National Guidelines for HRD, constituting an axis of action by which Brazilian universities are required to act.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thais Aparecida Dibbern, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, Brasil.

Mestra em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil. Doutoranda em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil.

Milena Pavan Serafim, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP, Brasil.

Doutora em Política Científica e Tecnológica pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil. Professora Associada Livre-Docente do curso de Administração Pública e Diretora Associada da Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), em Campinas, SP, Brasil.

References

Bechi, D. (2011). Mercantilização do ensino superior: os desafios da universidade diante do atual cenário educacional. Acta Scientiarum Education. 33(1), 139-147. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/11580 DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v33i1.11580

Benevides, M. V. M. (2001). Educação em Direitos Humanos: de que se trata? In R. L. B. Leite & D. B. Catani (Orgs.), Formação de educadores: desafios e perspectivas (pp. 309-318). Fundação Editora da UNESP.

Bernheim, C. T., & Chauí, M. S. (2008). Desafios da Universidade na sociedade do conhecimento. UNESCO.

Brasil. (2007). Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO.

Brasil. (1996). Decreto nº 1.904, de 13 de maio de 1996. Institui o Programa Nacional de Direitos Humanos – PNDH.

Brasil. (2010). Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH - 3). Especial dos Direitos Humanos da Presidência da República. SEDH/PR.

Brasil. (1996). Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.

Brasil. (2012). Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação.

Brasil. (2016). Pacto Nacional Universitário pela Promoção do Respeito à Diversidade e da Cultura da Paz e Direitos Humanos. Ministério da Justiça. http://educacaoemdireitoshumanos.mec.gov.br

Brasil. (2002). Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH - 2). Ministério da Justiça. https://direito.mppr.mp.br/arquivos/File/PNDH2.pdf

Brasil. (1997). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. MEC/SEF.

Candau, V. M. (2008). Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, 13(37), 45-56. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5szsvwMvGSVPkGnWc67BjtC/?lang=pt&format=pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100005

Carbonari, P. C. (2013). O sentido dos direitos humanos na educação superior. In: Silva, A. M. M. (Org.). Educação superior: espaço de formação em direitos humanos. Cortez.

Chauí, M. S. (2003). A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, 24, 5-15. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/n5nc4mHY9N9vQpn4tM5hXzj/?f DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002

Dallari, D. A. (2008). O Brasil rumo à sociedade justa. In Silveira, R. M. G. (Org.), Educação em direitos humanos: fundamentos teórico-metodológicos (29-49). Editora Universitária.

De Paula, M. F. (2006). A perda da identidade e da autonomia da universidade brasileira no contexto do neoliberalismo. Revista Eletrônica do Grupo Aleph–Formação dos Profissionais da Educação, 2, 1-16. https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/1245

Dias Sobrinho, J. (2015). Universidade fraturada: reflexões sobre conhecimento e responsabilidade social. Avaliação, 20(3), 581-601. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3225162/mod_resource/content/1/Artigo%20Dias%20Sobrinho%20Universidade%20fraturada.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772015000300002

Dibbern. T. (2019). A educação em direitos humanos no ensino superior: uma análise do compromisso social da universidade pública sob a perspectiva da produção e disseminação de conhecimentos [Dissertação de mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2019.1088182 DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2019.1088182

Dietrich, A. M. & Hashizume, C. M. (2017). Direitos humanos no chão da escola: um sonho possível. Universidade Federal do ABC.

Escrivão Filho, A. & Sousa Junior, J. G. (2018). Para um debate teórico-conceitual e político sobre os direitos humanos. Editora D’Plácido.

Forproex. (2012). Política Nacional de Extensão Universitária. https://www.ufmg.br/proex/renex/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf

Magendzo, A. (2006). Educación en derechos humanos – un desafío para los docentes de hoy. LOM Ediciones.

Magendzo, A. (2009). La educación en derechos humanos constructora del sujeto de derechos: una perspectiva desde el enfoque de competencias genéricas. In A. Magendzo (Ed.), Pensamiento e ideas-fuerza de la educación en derechos humanos en Iberoamérica (pp. 201-223). Unesco y OEI; Editorial Santa María.

Nunes, I. (2013). Um olhar sobre a diversidade no Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos: contribuição à formação universitária. In A. M. M. Silva (Org.), Educação Superior: espaço de formação em Direitos Humanos (pp. 177-218). Cortez.

Pedroso, R. C. (1999). Violência e cidadania no Brasil (1. ed.). Editora Ática.

Severino, A. J. (2002). Educação e universidade: conhecimento e construção da cidadania. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 6, 117-124. https://www.scielo.br/j/icse/a/dcRwJ5SSQW6Z43pGWpKyMkc/abstract/?lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832002000100015

Sguissardi, V. (2015). Educação Superior no Brasil: democratização ou massificação mercantil. Educação e Sociedade, 36(133), 867-889. https://www.scielo.br/j/es/a/mXnvfHVs7q5gHBRkDSLrGXr/?lang=pt&format=pdf DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015155688

Sguissardi, V. (2008). Modelo de expansão da educação superior no Brasil: predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária. Educação e Sociedade, 29(105), 991-1019. https://www.scielo.br/j/es/a/9QPgLZg9NZdCt7vVwBCCyqj/abstract/?lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400004

Silva, A. M. M. (2000). Escola pública e a formação da cidadania: possibilidades e limites. [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo].

Silva, A. M. M. & Tavares, C. (2013). Educação em direitos humanos no Brasil: contexto, processo de desenvolvimento, conquistas e limites. Educação, 36(1), 50-58. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12315

Tavares, C. (2010). Educar em direitos humanos, o desafio da formação dos educadores numa perspectiva interdisciplinar. In Silveira, R. M. G, Educação em Direitos Humanos: fundamentos teórico-metodológicos (pp. 487-503). Secretaria Especial dos Direitos Humanos.

Viola, S. E. A. (2013). A educação superior: compromisso com os direitos humanos. In A. M. M. Silva (Org.), Educação superior: espaço de formação em direitos humanos (pp. 25-58). Cortez.

Vivaldo, F. V. (2009). Educação em Direitos Humanos: abordagem histórica, a produção e experiência brasileira [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo]. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-23092009-134856/pt-br.php

Zenaide, M. N. T. (2007). Educação em Direitos Humanos para formar novos modos de ser e agir. Entrevista realizada por Júlio Américo. http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/nazarezenaide/a_pdf/nazare_entrevista_julio.pdf

Published

2023-01-11

How to Cite

Dibbern, T. A., & Serafim, M. P. (2023). Human rights education in Brazilian higher education: An overview of the theoretical and normative elements. Educação, 46(1), e37147. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.37147

Issue

Section

Other Topics