Reflections on Education for Global Citizenship in the education of undergraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.37005

Keywords:

higher education, global citizenship education, human formation, pedagogical practice

Abstract

This study aims to analyse the perception of Higher Education faculty members about Education for Global Citizenship in the process of training students. This research is identified as a qualitative study, of a descriptive character and with a case study approach. In order to perform the data collection an online questionnaire was used and the data was analyzed according to the principles of content analysis. Through the faculty members’ perceptions, it was possible to identify that they have an understanding of the principles of Education for Global Citizenship, as well as are concerned with the development of citizens committed to tolerance and understanding, aiming at building a more fair and solidary society. Thus, Higher Education can promote an education capable of preparing students for the challenges of the local and global context in which they are inserted, through innovative pedagogical practices, focused at training students in a holistic approach.

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Author Biographies

Karen Graziela Weber Machado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; doutoranda em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Adriana Justin Cerveira Kampff, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Pró-Reitora de Graduação e Educação Continuada da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora e pesquisadora dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Camila de Barros Rodenbusch, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestre em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Coordenadora Acadêmica do curso de Bacharelado em Educação Física e docente da Faculdade Sogipa, em Porto Alegre, RS, Brasil; docente da Faculdade da Região Centro Sul (Fundasul), em Camaquã, RS, Brasil.

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Published

2022-05-02

How to Cite

Machado, K. G. W., Kampff, A. J. C., & Rodenbusch, C. de B. (2022). Reflections on Education for Global Citizenship in the education of undergraduate students. Educação, 45(1), e37005. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.37005

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