Educational management shared of Youth and Adult Education policies
Keywords:
Communicative action. Youth and Adult Education (EJA). Educational management. Social participation.Abstract
This article presents results of research whose objective was to investigate the process of shared educational management of the policies of Youth and Adult Education (EJA) of Bom Jesus da Lapa, Bahia, Brazil. To understand the local public sphere, elements of Habermasian critical theory were used. The qualitative research is the result of an exploratory case study, based on the collection of information through documentary analysis of the Municipal Education Plan (PME 2015-2025) and semi-structured interviews with institutional and social actors in Bom Jesus da Lapa. The analysis of the information complexity pointed out ways to overcome management problems, orienting public educational institutions in general to constitute guidelines capable of generating a consensual plan of articulation between institutional actors and social actors around the construction of EJA policies.
Downloads
References
AVRITZER, Leonardo. Cultura política, atores sociais e democratização: uma crítica às teorias da transição para a democracia. ANPOCS, São Paulo-SP, set. 1995.
Disponível em: www.anposc.or.br/portal/publicacoes/rbsc_00_28/rbsc_28.09.html. Acesso em: 17 out. 2013.
AVRITZER, Leonardo. Sociedade civil e participação social no Brasil. Belo Horizonte, MG: DCP-UFMG, 2004.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Atlas, 1988. https://doi.org/10.11606/d.2.2010.tde-13122010-160747
BRASIL. LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação: Lei nº 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.html. Acesso em: 13 out. 2013. https://doi.org/10.11606/d.7.2013.tde-10092013-151829
BRASIL. Parecer CNE/CEB n. 11/2000, de 10 de maio de 2000. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação, Poder executivo, Brasília/DF: 2000. https://doi.org/10.1590/s0101-73302000000100011
BRASIL. Lei Federal n. 5.379/67. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-5379-15-
dezembro-1967-359071-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 10 maio 2015.
DAGNINO, Evelina. Cultura, cidadania e democracia: a transformação dos discursos e práticas na esquerda latinoamericana. In: ALVREZ, S. E.; DAGNINO, E.; ECOBAR, A. Cultura e política nos movimentos sociais latino-americanos: novas leituras. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.
FLICK, Uwe. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREITAG, Bárbara. Habermas e a Teoria da Modernidade. Card. CRH, Salvador, n. 22, p. 138-163, jan./jun. 1995.
GOHN, Maria da Glória. Empoderamento e participação social da comunidade em políticas sociais. Saúde e sociedade, Local de publicação, v. 13, n. 2, p. 20-31. 2004. https://doi.org/10.1590/s0104-12902004000200003
GOHN, Maria da Glória. Conselho gestores e participação sociopolítica. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
HABERMAS, Jügen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984. https://doi.org/10.1590/s1679-39512010000400013
HABERMAS, Jügen. Teoria do agir comunicativo: racionalidade da ação e racionalização social. Trad. Paulo Astor Soethe. Rev. Flávio Beno Siebeneichler. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012a.
HABERMAS, Jügen. Teoria do agir comunicativo: sobre a crítica da razão funcionalista. Trad. Flávio Beno Siebeneichler. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012b. https://doi.org/10.11606/t.8.2013.tde-30102013-124407
HABERMAS, Jügen. O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom Quixote, 1990.
HADDAD, Sérgio. A. Por uma nova cultura de Educação de Jovens e Adultos: um balanço de experiências de poder local. In: HADDAD, S. et al. Novos caminhos em Educação de Jovens e Adultos – EJA. São Paulo: Global, 2007. https://doi.org/10.11606/t.48.2009.tde-02092009-111837
IBGE. Estimativas da população residente no Brasil e unidades da federação com data de referência em 1 de julho de 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101609.pdf. Acesso em: 18 maio 2017.
https://doi.org/10.11606/d.8.2016.tde-08082016-115119
LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. (Série Cadernos de Gestão).
LÜCK, Heloísa. Liderança em gestão escolar. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. (Série Cadernos de Gestão).
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO (PNUD). Atlas do desenvolvimento humano (29 de julho de 2013). Ranking decrescente do IDH-M dos municípios do Brasil. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD). Acesso em: 11 set. 2015. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.5514
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO (PNUD). Desenvolvimento humano e IDH. 2010. Disponível em: http://www.pnud.org.br/idh/.Acesso em: 20 set. 2016. https://doi.org/10.1590/s0102-69922016000200009
RUSH, Fred (org.). Teoria Crítica. Aparecida: Ideias & Letras, 2008.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO (SEMED). Proposta Curricular para a Educação de Jovens e adultos. Bom Jesus da Lapa, BA: SEMED, 2009.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO (SEMED). Minuta do Plano Municipal de Educação (PME) 2015-2025. Bom Jesus da Lapa, BA: SEMED, 2011. https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-30650
TEIXEIRA, Elenaldo. C. Dimensões da participação cidadã. CRH, Salvador, n. 26/27, p. 179-209, jan./dez. 1997.
WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Pioneira, 1967.
YIN, Robert. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.