Formation of teachers and programs for teaching materials in the normal education institutes: an analysis of the Primary School of Bahia (1836-1960)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.33788

Keywords:

Bahia (1836-1960). Primary School. Teacher Training. Mathematics Teaching Programs. Normal Institutes of Education

Abstract

The objective of this research is a historical analysis of the Teacher Training Courses and the Mathematics Teaching Programs for the Primary School in Bahia between 1836 (year of the institution of the first State Normal School) and 1960 (decade demarcated by the Modern Mathematics Movement), taking into account the state educational reforms of 1890, 1913, 1918 and 1925 and the determinations for the structure and functioning of Primary Education and the Normal Institutes of Education. The historical documentary sources, especially those allocated to the Repository of the Federal University of Santa Catarina (UFSC), are part of the investigative construct: What are the stays and ruptures related to the Teacher Training Courses and the Mathematics Teaching Programs based on the educational legislation and pedagogical practices of the Normal Schools and the Primary School of Bahia between 1836 and 1960? The results of the research elaborate the trajectory of the Normal School, as well as the teaching of Mathematics in Brazil, in particular, in Bahia, in the 19th and 20th centuries.

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Author Biographies

Rosemeire dos Santos Amaral, Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE

Doutoranda em Educação, Bolsista Capes, na Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju, BA, Brasil. Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, BA, Brasil. Graduada em Licenciatura Plena em História pela Universidade Estadual do Sudoeste da  Bahia (UESB), Vitória da Conquista, BA, Brasil. Professora do Ensino Básico  do Estado da Bahia.

Irani Parolin Santana, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e Sociedade Brasileira de Educação Matemática na Bahia, Vitória da Conquista, BA

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo  (UNIAN),  com Estágio na Université de Lyon II – França. Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil e Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS),  Feira de Santana, BA, Brasil. Especialista em Matemática para Professor do Ensino em Educação Infantil e Fundamental pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, SP, Brasil e em Informática em Educação pela Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, MG, Brasil. Licenciada em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Campinas, SP, Brasil. Professora e coordenadora da Área de Educação Matemática na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, BA, Brasil. Integrante do Grupo de Estudos em Educação Matemática (GEEM), do Programa de Extensão Ações Colaborativas e Cooperativas em Educação (ACCE)  e da Sociedade Brasileira de Educação Matemática na Bahia (SBEM/Ba), Salvador, BA, Brasil.

Claudinei de Camargo Sant’Ana, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB, Sociedade Brasileira de Educação Matemática na Bahia, SBEM/Ba.

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, SP, Brasil, com estágio de pós-doutoramento na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, Rio Claro, SP, Brasil e estágio de pós-doutoramento na Université de Limoges Faculté des Sciences et Techniques, Limoges, França. Mestre em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, SP, Brasil. Especialista em Informática em Educação pela Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, MG, Brasil. Licenciado em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Campinas, SP, Brasil, em Pedagogia pela Faculdade de Ciências  e Letras Plínio Augusto do Amaral (FCLPAA), Amparo, SP, Brasil e especialista  em Informática em Educação pela Universidade Federal de Lavras (UFLA),  Lavras, MG, Brasil.

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Published

2019-11-06

How to Cite

Amaral, R. dos S., Santana, I. P., & Sant’Ana, C. de C. (2019). Formation of teachers and programs for teaching materials in the normal education institutes: an analysis of the Primary School of Bahia (1836-1960). Educação, 42(2), 189–201. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.33788

Issue

Section

Dossier: “Saberes Matemáticos nas Escolas Normais: Brasil, França e Portugal