Methodologies active in the course of law

Possibilities of application of Arch of Maguerez

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.32188

Keywords:

law, teaching, active methodologies, Arch of Maguerez

Abstract

The article aims to analyze the possible contributions of the methodology of problematization, with the use of the Arch of Maguerez, in Law classes. For this, the characteristics of traditional legal education, based on expository methodologies, rooted in rigid pedagogical roots, are identified. We highlight the use of active methodologies, specifically the Arch of Maguerez, as a skillful tool for problem-solving, study and search for alternatives in the legal teaching process. The deductive method is used, using the bibliographical and documentary technique, through the study of the doctrine in scientific articles, as well as analyzing the legislation related to legal education, also counting on a quantitative research, by descriptors, in the Portal of Periodicals of Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. It is concluded that the active methodologies are adequate to the objectives of the science of Law, and can effectively contribute to the formation, which is why their possibilities of adoption deserve to be brought to reflection and discussion. The arch presents characteristics that are adaptable to the discussion of real legal problems, promoting the participation of the student, in an adequate and qualified role to the challenges of education in the teaching of Law.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Inês Horn, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Docente no Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas da Universidade do Vale do Taquari (Univates).

Helio Miguel Schauren Júnior, Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, RS, Brasil.

Mestre em Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade do Vale do Taquari (Univates). Graduação em Direito pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC); graduação no Curso Superior de Polícia Militar (Bacharel em Ciências Militares — área de Defesa Social) pela Academia Polícia Militar do Rio Grande do Sul. Especialização em Segurança Pública pela Universidade Luterana do Brasil (Ulbra/Renaesp); especialização em Administração Policial Militar pela Academia de Polícia Militar do Rio Grande do Sul e especialização em Docência na Educação Superior, pela Univates.

References

Adeodato, J. M. (1995). Qualificação profissional. In Anais da Conferência Nacional da OAB (p. 621-634). São Paulo: JBA Comunicações.

Althaus, M. (2017). Quadro Metodologias Ativas. Recuperado de: http://www.maiza.com.br/adm/docencia/72.pdf

Anastasiou, L. G. C. (1998). Metodologia do Ensino Superior: da prática docente a uma possível teoria pedagógica. Curitiba: IBPEX.

Araújo, S. M.; Oliveira, A. C. (2015). Métodos Ativos de Aprendizagem: uma breve introdução. http://doi.org/10.13140/RG.2.1.5004.6561

Ausubel, D. P.; Novak, J. D.; Hanesian, H. (1980). Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana.

Barreto, A. L.; Filgueiras, C. A. L. (2007). Origens da Universidade Brasileira. Química Nova, 30(7), 1780-1790. https://doi.org/10.1590/S0100-40422007000700050

Bastos, C. C. (2006). Metodologias ativas. Educação & Medicina. Recuperado de: http://educacaoemedicina.blogspot.com.br/2006/02/metodologias-ativas.html

Berbel, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32(1), 25-40. https://doi.org/10.5433/1679-0359.2011v32n1p25

Berbel, N. A. N. (2012). A metodologia da problematização com o arco de Maguerez: Uma reflexão teóricoepistemológica. Londrina: Eduel.

Bordenave, J. D.; Pereira, A. M. P. (2004). Estratégias de ensino-aprendizagem (25ª ed.). Rio de Janeiro: Vozes.

Brasil. (2004). RESOLUÇÃO CNE∕CES nº 9, de 29 de setembro de 2004. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces09_04.pdf

Britto, M.; Duarte, R. F. (2016). Considerações sobre o ensino jurídico: entre o discurso e a tradição. Revista de Pesquisa e Educação Jurídica, 2(2), 64-84. http://doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2525-9636/2016.v2i2.1292

Darius, R. P.; Lopes, B. J. S. (2017). O uso da metodologia de problematização para o desenvolvimento de projeto integrador no curso de pedagogia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 983-1004. Recuperado de: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9809

Gomes, E. (2002). País tem história universitária tardia. Jornal da Unicamp, 27(191). Recuperado de: http://www.unicamp.br/unicamp/unicamp_hoje/ju/setembro2002/unihoje_ju191pag7a.html

Libâneo, J. C. (1994). Didática (34ª ed.). São Paulo: Cortez.

Mezzaroba, O.; Monteiro, C. S. (2009). Manual de metodologia da pesquisa no Direito. São Paulo: Saraiva.

Ostermann, F.; Cavalcanti, C. J. H. (2011). Teorias de Aprendizagem. Porto Alegre: Evangraf; UFRGS.

Prado, M. L.; Velho, M. B.; Espíndola, D. S.; Sobrinho, S. H.; Backes, M. S. (2012). Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Escola Anna Nery, 16(1), 172-177. https://doi.org/10.1590/S1414-81452012000100023

Rodrigues, H. W. (2005). Pensando o ensino do Direito no século XXI: diretrizes curriculares, projeto pedagógico e outras questões pertinentes. Florianópolis: Fundação Boiteux.

Sampieri, R. H.; Collado, C. F.; Lucio, P. B. (2006). Metodologia de pesquisa (3ª ed.). São Paulo: McGrawHill.

Silva, E. L.T.; Menezes, E. M. (2005). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação (4ª ed.). Florianópolis: UFSC.

Silva, E. M. T. (2000). Ensino de direito no Brasil: perspectivas históricas gerais. Psicologia Escolar e Educacional, 4(1), 307-312. http://doi.org/10.1590/S1413-85572000000100008

Soares, A. B.; Becher, P. R. S.; Barin, C. S. (2016). Metodologia da problematização através do arco de Maguerez: questões para educação profissional e tecnológica. Seminário Nacional de Pesquisa em Educação, Universidade Santa Cruz do Sul. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/310109587_METODOLOGIA_DE_PROBLEMATIZACAO_ATRAVES_DO_ARCO_DE_MAGUEREZ_QUESTOES_PARA_EDUCACAO_PROFISSIONAL_E_TECNOLOGICA

Published

2021-09-16

How to Cite

Horn, C. I., & Schauren Júnior, H. M. . (2021). Methodologies active in the course of law: Possibilities of application of Arch of Maguerez. Educação, 44(2), e32188. https://doi.org/10.15448/1987-2582.2021.2.32188

Issue

Section

Other Topics