The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach

An integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.2.32010

Keywords:

baby, nursery, psychoanalysis, education, language

Abstract

The nursery is a privileged space for child development and involves questions about mother-baby separation. The nursery teacher lives some conflicts about the maternal function in the work. We developed an integrative review of the literature between 2002 and 2016 to present the contribution of psychoanalytic concepts to define the role of the nursery teacher. This paper analyzed fourteen publications to answer the questions Most of the studies analyzed emphasized the importance of early childhood in the constitution of the psychic apparatus. The nursery teacher is a mediator in the baby’s psychic constitution, inserting the child into the language through maternal function and paternal function.

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Author Biographies

Hellen Terluk Gnatta, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR

Especialista em Teoria Psicanalítica e Práticas Institucionais em Saúde Mental pela Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), mestranda do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) em Ponta Grossa, PR, Brasil.

Juliana Marcolino-Galli, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Irati, PR

Mestre em Psicologia Clínica com ênfase em psicanálise pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) Diretora do departamento de Psicologia e Professora na Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), em Irati, PR, Brasil.

Cléa Maria Ballão, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Irati, PR

Universidade Estadual do Centro-Oeste, Irati, Paraná. Mestre em Psicologia Clínica com ênfase em Psicanálise, UFPR-PR; Docente do Departamento de Psicologia, UNICENTRO

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Published

2020-07-16

How to Cite

Gnatta, H. T., Marcolino-Galli, J., & Ballão, C. M. (2020). The Role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: An integrative review. Educação, 43(2), e32010. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.2.32010

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