“My daily work”: day by day of children in the outskirts of Maputo
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.30543Keywords:
Sociology of Childhood. Children. Everyday life. Social exclusion. Mozambique.Abstract
This paper presents the configuration of children everyday life in the suburbs of Maputo. Discussion is based on Sociology of Childhood and Sociology of Everyday Life contributions. Data allow understanding and debating the ways in which children can experience social exclusion. Conclusions point out that these children live in a context of social exclusion due to their material life conditions and to the strongly hierarchical relationship with adults. However, they are also able to experience social inclusion, especially within the peer group.
Downloads
References
ADAM, Barbara. Time and social theory. London: Polity Press. 1990.
BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construçao social da realidade. Lisboa: Dinalivro. 1999.
BONDIOLI, Anna. O dia-a-dia de Erika em casa e na escola: padrões de socialização em confronto. In: BONDIOLI, Anna (Org.). O tempo no cotidiano infantil: perspectivas de pesquisa e estudos de caso. São Paulo: Cortez, 2004.
BUCKINGHAM, David. Children and television. In: QVORTRUP, Jens; CORSARO, William A.; HONIG, Michael- Sebastian (Org.). The palgrave handbook of childhood studies. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2009.
CASA-NOVA, Maria José. Etnografia e produção de conhecimento: reflexões críticas a partir de uma investigação com ciganos portugueses. Lisboa: Acidi, 2009.
DAVIS, John; HILL, Malcom. Participation for what: an introduction. In: TISDALL, Kay et al. Participation for what: children, young people and social inclusion. Bristol: Policy Press, 2006.
EVALDSSON, Ann-Carita. Play and games. In: QVORTRUP, Jens; CORSARO, William A.; HONIG, Michael-Sebastian (Org.). The palgrave handbook of childhood studies. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2009.
GIDDENS, Anthony. La costituzione della società. Milano: Comunità, 1990.
JEDLOWSKI, Paolo. Fogli nella valigia: sociologia, cultura, vita quotidiana. Bologna: Il Mulino, 2003.
LIEBEL, Manfred; SAADI, Iven. Participation in the traps of cultural diversity. In: PERCY-SMITH, Barry; THOMAS, Nigel. A handbook of children and young people’s participation. Oxon: Routledge, 2010.
NUNES, Ângela. A sociedade das crianças a’uwe-xavante: por uma antropologia da criança. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1999.
PAIS, José Machado. Sociologia da vida quotidiana. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2002.
PAULO, Margarida; ROSÁRIO, Carmeliza; TVEDTEN, Inge. “Xiculungo”: relações sociais da pobreza urbana em Maputo, Moçambique. Maputo: Direcção Nacional de Estudos e Análise das Políticas – MPD, 2008.
PEREIRA, Sara. Crianças e televisão: convergências e divergências de um campo de estudos. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVEA, Maria Cristina Soares. Estudos da infância. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
PUNCH, Samantha. Negotiating autonomy: childhoods in rural Bolivia. In: ALANEN, Leena; MAYALL, Berry. Conceptualising child-adult relations. London: Routledge Falmer, 2001.
REMOTTI, Francesco. Prima lezione di antropologia. Bari: Laterza, 2000.
ROGOFF, Barbara et al. Children’s development of cultural repertoires through participation in everyday routines and practices. In: GRUSEC, Joan E.; HASTINGS, Paul D. Handbook of socialization: theory and research. New York: Guilford Press, 2007.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças em miúdos. Porto: Edições ASA, 2004.
SARMENTO, Manuel Jacinto; BANDEIRA, Alexandra; DORES, Raquel. Trabalho domiciliário infantil: um estudo de caso no Vale do Ave. Lisboa: PETI, 2005.
SILVERSTONE, Roger. Television and everyday life. London: Routledge, 1994.
WELLS, Karen. Childhood in a global perspective. Cambridge: Polity Press, 2009.
ZEIHER, Helga. O tempo no cotidiano das crianças. In: BONDIOLI, Anna. O tempo no cotidiano infantil: perspectivas de pesquisa e estudos de caso. São Paulo: Cortez, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.