Challenges of university teaching: a look of teacher trainers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.1.30401

Keywords:

university teaching, teacher training, teaching career, university.

Abstract

The aim of the research is to identify the challenges of the university teaching career pointed out by teacher trainers. The approach is qualitative and the data was collected through the means of a questionnaire with thirty-six (36) teachers who teach in undergraduate courses at a state university in Paraná. The discursive textual analysis was counted and the results show that the main challenges faced by the trainers are related to the students’ preparation for graduation; professional conditions and public policies. The research also showed that there are many contradictions regarding the role of higher education institutions and what they really play.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thamiris Christine Mendes Berger, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR

Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG, Ponta Grossa, PR, Brasil). Bacharel em Psicologia (IESSA) e Licenciada em Pedagogia (UEPG), Ponta Grossa, PR, Brasil.

Ana Lucia Pereira, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Ponta Grossa, PR

Doutora e Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL, Londrina, PR, Brasil), Professora da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), em Ponta Grossa, PR, Brasil.

Cristina Costa, Durham University, Durham, England

Doutora em Educação pela Universidade de Salford (NCUK, Manchester, Inglaterra, Reino Unido), professora da Universidade de Durham (Durham, Inglaterra, Reino Unido).

References

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora.

Cardoso, M. E. (2011). Identidade(s) docente(s): aproximações teóricas. In D. A., Oliveira, M. E. Pini, & M. Feldfeber. (Orgs.). Políticas educacionais e trabalho docente: perspectiva comparada. (pp. 187-212). Belo Horizonte: Fino Traço.

Chauí, M. de S. (2001). Escritos sobre a universidade. São Paulo: UNESP. https://doi.org/10.7476/9788539303045

Cunha, A. C. (2015). Ser professor: bases de uma sistematização teórica. Chapeco: Argos.

Cunha, M. I. da. (2012). A indissociabilidade do ensino com a pesquisa e a extensão como referente da qualidade na universidade brasileira: um discurso em tensão. In M. I. da Cunha (Org.). Qualidade da graduação: a relação entre ensino, pesquisa e extensão e o desenvolvimento profissional docente (pp. 17-38). Araraquara: Junqueira & Marin.

Hey, A. P. (2008). Fronteira viva: o campo acadêmico e o campo político no Brasil. In M. L. N. de Azevedo (Org.). Políticas públicas e educação: debates contemporâneos (pp. 217-230). Maringá, PR: EDUEM.

Imbernón, F. (2011). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. v. 14. São Paulo: Cortez.

Krasilchik, M. (2009). Docência no ensino superior: tensões e mudanças. In S. G. Pimenta & M. I. de Almeida (Orgs.). Pedagogia universitária (pp 147-164). São Paulo: EdUSP.

Masetto, M. T. (2003). Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus.

Mendes, T. C., & Baccon, A. L. P. (2015). Tornar-se e ser professor: os desafios da docência. Revista Hipótese, Itapetininga, 1(4), 161-180.

Mendes, T. C., Clock, L. M., & Baccon, A. L. P. (2016). Aspectos positivos e negativos da profissão docente: entre a satisfação e o desejo do professor. Com a Palavra o Professor, Vitória da Conquista (BA), 1(1), 73- 92. https://doi.org/10.23864/cpp-v1-n1-33

Moraes, R. C. C. de. (1998). Universidade hoje - Ensino, pesquisa, extensão. Educação e Sociedade, Campinas, 19(63), 19-37. https://doi.org/10.1590/S0101-73301998000200003

Moraes, R. & Galiazzi, M. do C. (2011). Análise textual discursiva. (2. ed.) Ijuí: Unijuí.

Nóvoa, A. (1995). Formação de professores e profissão docente. In Os professores e sua formação. (2. ed., pp. 13-33). Lisboa: Dom Quixote.

Pimenta, S. G. & Anastasiou, L. das G. C. (2014). Docência no ensino Superior. (5. ed.). São Paulo: Cortez.

Severino, A. J. (2002). Educação e universidade: conhecimento e construção da cidadania. Interface, Comunicação, Saúde, Educação, 6(10), 117-24. https://doi.org/10.1590/S1414-32832002000100015

Soares, S. R. & Cunha, M. I. da. (2010). Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA. https://doi.org/10.7476/9788523211981

Published

2020-05-25

How to Cite

Berger, T. C. M., Pereira, A. L., & Costa, C. (2020). Challenges of university teaching: a look of teacher trainers. Educação, 43(1), e30401. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.1.30401

Issue

Section

Other Topics