All real living is meeting”: contributions of Martin Buber to the field of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.29874

Keywords:

Martin Buber. Philosophy of dialogue. Education.

Abstract

The article aims to present the main concepts of the work of Martin Buber, author of the philosophy of dialogue, and its implications on the field of Education. Strongly influenced by Hasidism, Buber was an advocate of education for the community to achieve peace. The text situates the author in history and reflects on the possible affiliation of his theory with certain fields of knowledge, besides addressing the central concepts of his theory – dialogical encounter, presence, relation, reciprocity and responsibility, education for the community –, that contribute to the thinking of Education in present times, marked by the dehumanization of relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandra Coelho Pena, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professora no Departamento de Educação da PUC-Rio, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

References

BARTHOLO JR., R.S. Você e eu: Martin Buber, presença palavra. Rio de Janeiro, Garamond, 2001.

BUBER, M. Do diálogo e do dialógico. Campinas, Ed Perspectiva, 2009.

BUBER, M. El camino del ser humano y otros escritos. Madrid: Fundación Emmanuel Mounier, 2003b.

BUBER, M. Eu e Tu. São Paulo: Centauro, 2003a.

BUBER, M. Histórias do Rabi. São Paulo: Perspectiva, 2013.

BUBER, M. O caminho do homem segundo o ensinamento chassídico. São Paulo: Realizações Editora, 2011.

BUBER, M. Sobre comunidade. São Paulo: Perspectiva, 2008.

HERMANN, N. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

HILLIARD, F.H. A Re-Examination of Buber’s Address on Education. British Journal of Educational Studies, Vol. 21, No. 1 (Feb., 1973).

KRAMER, S. Contribuições de Martin Buber para a reflexão sobre/do homem contemporâneo. In: LEWIN, H. Judaísmo e cultura: fronteiras em movimento. Rio de Janeiro: imprimatur, 2013.

LÖWY, M. Redenção e utopia: o judaísmo libertário na Europa Central. São Paulo: Cia das Letras, 1989.

PANKO, S. Makers of the modern theological mind: Martin Buber. Texas: Word Books, 1976.

SANTIAGO, M.B.N. e RÖHR, F. Formação e diálogo nos discursos de Martin Buber. Caxambu: Trabalho apresentado na 29ª Reunião Anual da Anped, 2006 [Disponível na internet: http: //www.anped.org.br, acesso em 10/12/2008].

ZUBEN, N. A. V. Martin Buber: cumplicidade e diálogo. Bauru, SP: EDUSC, 2003.

Published

2019-12-31

How to Cite

Pena, A. C. (2019). All real living is meeting”: contributions of Martin Buber to the field of Education. Educação, 42(3), 506–513. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.29874

Issue

Section

Other Topics