The construction process of the policy of formation of education employees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.29752

Keywords:

Education employees. Educational Politics. Profuncionário. Policy cycle approach.

Abstract

The article is the result of a qualitative documentary research whose objective was to understand the process of creation of the National Policy for the Training of Primary Education Professionals, besides discussing the role of the State in its elaboration. The study, developed with elements of Stephen J. Ball’s policy cycle approach, allowed us to identify the performance of civil society by showing that the emergence of a policy is not subject only to state rationality but subject to external influences. The analysis also evidenced the construction of a course around an emancipatory project, of attendance to social claims, for the professional formation of the education employees.

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Author Biographies

Leandro Aparecido de Souza, Universidade Estadual Paulista, Birigui, SP, Brasil.

Mestre e doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), membro do Grupo de Pesquisa “Profissão docente: formação, identidade, representações e saberes” (GPDFIRS), Campus de Presidente Prudente, SP, Brasil. Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus Birigui, SP, Brasil.

Alberto Alburquerque Gomes, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, SP, Brasil.

Doutor em Educação. Sociólogo. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Líder do Grupo de Pesquisa “Profissão docente: formação, identidade, representações e saberes” (GPDFIRS), Campus de Presidente Prudente, SP, Brasil.

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Published

2019-12-31

How to Cite

de Souza, L. A., & Gomes, A. A. (2019). The construction process of the policy of formation of education employees. Educação, 42(3), 496–505. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.29752

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