The integrity of being as a way for the constitution of the teacher as a subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29724

Keywords:

Integrity of being. Constitution of the teacher as a subject. Liberating conversation. Coexistence.

Abstract

In this text I present my reflections about the constitution of the teacher as a subject, taking as a theoretical path the Biological-Cultural Matrix of Human Existence. I start from the assumption that this matrix contains concepts that allow us to understand the different dimensions of living and living together. Articulating concepts of that scaffolding, my experiences as a committed researcher and the voices of other actors who investigate this subject, I express my conception of integrity of being, in the sense of a state of consciousness that allows one to look at oneself with legitimacy and presence with the purpose of being with the other, in coexistence and in mutual transformation. In this reflective path, I propose some principles that can trigger internal processes that allow the emergence of that state of integrity, inspired by the concept of liberating conversation. To conclude, I argue that by acting from a state of presence and in connection with students, in spaces of coexistence the teacher is educating for peace, in a dimension that includes spirituality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliana Maria do Sacramento Soares, Universidade de Caxias do Sul

bacharel, licenciada e mestre em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas, SP, e doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, SP. Atua como professora e pesquisadora da Universidade de Caxias do Sul, RS onde também é membro do corpo permanente do programa de pós-graduação, mestrado em Educação, na linha educação, linguagem e tecnologia. Participa de projetos de pesquisa em temas relacionados a formação docente no contexto da cultura digital; artefatos digitais e processos educativos e tecnologia digital, cognição e subjetividade, Educação e Cultura de Paz.  

References

ANDRADE, Isabel Cristina Feijó. A inteireza do ser: uma perspectiva transdisciplinar na autoformação de educadores. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da PUCRS, Porto Alegre, 2011.

BOETTCHER, Dulce Marlise; PELLANDA, Nize Maria Campos. Vivências autopoiéticas. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2010.

BRUSTOLIN, Rosane Kohl; SOARES, Eliana Maria do Sacramento. Formação humana dos educadores na era digital: convivência e conversações em grupos focais. In: VII Congresso Internacional de Educação: Profissão docente: há futuro para esse ofício? 2011, São Leopoldo. Anais. Casa Leiria, 2011.

CAPRA, Fritjof et al. Pertencendo ao universo: explorações nas fronteiras da ciência e da espiritualidade. São Paulo: Cultrix, 1991.

CAPRA. Fritjof; LUISI, Pier Luigi. A visão sistêmica da vida: uma concepção unificada e suas implicações filosóficas, políticas, sociais e econômicas. São Paulo: Cultrix, 2014.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a libertação e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

MATURANA, Humberto Romesín. Transformación en la convivencia. Santiago do Chile: Dolmen Ediciones, 2002.

MATURANA, Humberto Romesín; MAGRO, Cristina; GRACIANO, Miriam; VAZ, Nelson (Org.). A ontologia da realidade. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1997.

MATURANA, Humberto Romesín; MAGRO, Cristina; PAREDES, Vitor (Org. e trad.). Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001.

MATURANA, Humberto Romesín; DÁVILA, Ximena Yánez. Habitar humano em seis ensaios de biologia-cultural. São Paulo: Palas Athena, 2009.

MATURANA, Humberto Romesín; REZEPKA, Sima Nisis de. Formação humana e capacitação. Petrópolis: Vozes, 2000.

MATURANA, Humberto Romesín; VARELA, Francisco Javier. De máquinas e seres vivos – autopoiese: a organização do vivo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

MATURANA, Humberto Romesín; VARELA, Francisco Javier. Autopoiesis and cognition. Dordrecht: D. Reidel, 1980.

PELLANDA, Nize Maria Campos. Complexidade e invenção de si: rumo a uma integração cósmica. In: SOARES, E. M. S.; RECH, J. (Org.). Educação e espiritualidade: tessituras para construção de uma cultura de paz. Caxias do Sul: Educs, 2016.

SENGE, Peter et al. Presença: propósito humano e o campo do futuro. São Paulo: Cultrix, 2007.

SOARES, Eliana Maria do Sacramento; RECH, Jane. Biologia do conhecer e conversar liberador: inspirações para práticas precursoras de convivência de paz no ambiente escolar. In: SOARES, Eliana Maria do Sacramento; RECH, Jane (Org.). Educação e espiritualidade: tessituras para construção de uma cultura de paz. Caxias do Sul: Educs, 2016.

SOARES, Eliana Maria do Sacramento; VALENTINI, Carla Beatris. Docente na cultura digital: reflexões à luz da biologia do conhecer. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 36 n. 61, p. 326-338, jul.-dez. 2011.

VARELA, Francisco Javier; THOMPSON, Evan; ROSCH, Eleanor. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.

WHEATLEY, Margaret. Liderança e a nova ciência: descobrindo ordem num mundo caótico. São Paulo: Cultrix, 2006a.

WHEATLEY, Margaret. Liderança para tempos de incerteza: a descoberta de um novo caminho. São Paulo: Cultrix, 2006b.

Published

2018-05-29

How to Cite

Soares, E. M. do S. (2018). The integrity of being as a way for the constitution of the teacher as a subject. Educação, 41(1), 59–65. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29724

Issue

Section

Dossiê: A construção de profissionalidade: a pessoa em formação