Problematization methodology: a possibility for the development of critical-reflective competences in traditional curricular contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.29602

Keywords:

Activity learning. Higher Education. Activity methods.

Abstract

The objective of this article is to socialize a teaching-learning situation based on problematization in higher education in health. The socialized situation was developed with a group of 36 students from a Nutrition Course in Santa Catarina state, with a traditional pedagogical organization. The methodology of the problematization with the Maguerez arch was adopted. The students, in a discipline of 40 class hours, were divided into groups, choosing a portion of reality to carry out the activities, mediated by the teacher’s weekly tutoring. We believe the students have developed world-reading skills, mobilized knowledge, and articulated theory and practice. We conclude the methodology contributed to the development of critical-reflexive skills, autonomy, and teamwork, representing a significant learning opportunity of viable application in traditional curricular contexts.

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Author Biographies

Carla Rosane Paz Arruda Teo, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (unochapecó).

Doutora em Ciências de Alimentos pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).Docente do Curso de Nutrição e do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó), Chapecó, SC, Brasil.

Aline Tecchio Borsoi, Prefeitura Municipal de Cordilheira Alta, SC, Brasil.

Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Nutricionista da Secretaria Municipal de Educação de Cordilheira Alta, SC, Brasil.

Fátima Ferretti, Universidade Comunitária da Região de Chapecó, Chapecó, SC, Brasil.

Doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Docente do Curso de Fisioterapia e do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó).

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Published

2019-12-31

How to Cite

Teo, C. R. P. A., Borsoi, A. T., & Ferretti, F. (2019). Problematization methodology: a possibility for the development of critical-reflective competences in traditional curricular contexts. Educação, 42(3), 486–495. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.29602

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