The new public management: some impacts on educational policy and teacher training
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29528Keywords:
New Public Management. Governance. Educational policies. Teacher training.Abstract
This article aims to analyze the context in which educational policies emerge, especially those focused on teacher education. The thesis is defended that the educational reforms of recent years, recently affirmed, are part of the transformations of the role of the State, in which the New Public Management – NGP and the current model of neoliberal globalization stand. With a view to the modernization of public management, overcoming bureaucratic administration, seen as inefficient, the NGP has implied, among other factors, to introduce into the public machine principles and practices of the private sector (Managerial), at the same time, under the argument that the State, understood as monolithic and centralized also does not meet the challenges of society, proposes partnerships with other sectors/entities to carry out actions previously exclusive to the State (Governance). This scenario becomes appropriate to the new privatization in education (private principles in the public sector) at all levels and stages of education.
Downloads
References
AMARAL, Nelson Cardoso. A hora da verdade para as universidades federais brasileiras: metas do PNE (2014- 2024) e 10 mitos a serem debatidos e desvendados, 2017.
BALL, Stephen. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99-116, jul./dez. 2001.
BALL, Stephen. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005.
BALL, Stephen. Educação global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Uepg, 2014.
BANCO MUNDIAL. Estratégia 2020 para a educação do Grupo Banco Mundial. Resumo executivo. Aprendizagem para todos: investir nos conhecimentos e competências das pessoas para promover o desenvolvimento. Washington, DC: Banco Mundial, 2011.
BANCO MUNDIAL. Um ajuste justo: análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. Banco Mundial, 2017.
CARNEIRO, Ricardo; MENICUCCI, Telma Maria. Gestão pública no século XXI: as reformas pendentes. In: A saúde no Brasil em 2030: prospecção estratégica do sistema de saúde brasileiro: desenvolvimento, Estado e políticas de saúde, v. 1. Rio de Janeiro: Fiocruz/Ipea/Ministério da Saúde, 2013.
CÓSSIO, Maria de Fátima. Base Nacional Comum: uma discussão para além do currículo. In: Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1570-1590, out./dez. 2014.
CÓSSIO, Maria de Fátima. Agenda transnacional e governança nacional: as possíveis implicações na formação e no trabalho
docente. In: Revista e-Curriculum, São Paulo, 2015.
DASSO JÚNIOR, Aragon. Em busca de um modelo alternativo de administração pública: críticas à hegemonia do gerencialismo. Anais I ENEPCP – Encontro Nacional de Ensino e Pesquisa do
Campo de Públicas. Brasília/DF, 2015. p. 1-15.
FREITAS, Luiz Carlos. Qualidade negociada: avaliação e contra-regulação na escola pública. Educação e Sociedade, v. 26, n. 92, 2005, p. 911-933.
HOOD, Christopher. Racionalismo económico en la gestión pública ¿De la administración pública progresiva a la nueva administración pública? In: Lecturas en Gestión Pública. Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas, 1996. p. 447-467.
MAROY, Christian. Em direção a uma regulação pós-burocrática dos sistemas de ensino na Europa? In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana. Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. As políticas públicas em educação e a pesquisa acadêmica. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana (Orgs.). Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011.
PERONI, Vera. Diálogos sobre as redefinições no papel do Estado e nas fronteiras entre o público e o privado. São Leopoldo: Oikos, 2015.
REIS, Isaura. Governança e regulação da educação: perspectiva e conceitos. In: Educação, Sociedade e Culturas, n. 39, 2013.
ROBERTSON, Susan. As implicações em justiça social da privatização nos modelos de governança da educação: um relato relacional. Educação e Sociedade, v. 34, n. 34, jul.-set. 2013.
SECCHI, Leonardo. Modelos organizacionais e reformas da administração pública. In: Rev. Adm. Púb, Rio de Janeiro, v. 43, n. 2, mar./abr. 2009.
SHIROMA, Eneida Oto. Redes de políticas públicas e governança da educação: pesquisando a convergência das políticas para docentes nas agendas para a próxima década. Relatório de Pesquisa, Florianópolis: UFSC, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.