The new public management: some impacts on educational policy and teacher training

Authors

  • Maria de Fátima Cóssio Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29528

Keywords:

New Public Management. Governance. Educational policies. Teacher training.

Abstract

This article aims to analyze the context in which educational policies emerge, especially those focused on teacher education. The thesis is defended that the educational reforms of recent years, recently affirmed, are part of the transformations of the role of the State, in which the New Public Management – NGP and the current model of neoliberal globalization stand. With a view to the modernization of public management, overcoming bureaucratic administration, seen as inefficient, the NGP has implied, among other factors, to introduce into the public machine principles and practices of the private sector (Managerial), at the same time, under the argument that the State, understood as monolithic and centralized also does not meet the challenges of society, proposes partnerships with other sectors/entities to carry out actions previously exclusive to the State (Governance). This scenario becomes appropriate to the new privatization in education (private principles in the public sector) at all levels and stages of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria de Fátima Cóssio, Universidade Federal de Pelotas

Departamento de Ensino

Área de Políticas de Educação

References

AMARAL, Nelson Cardoso. A hora da verdade para as universidades federais brasileiras: metas do PNE (2014- 2024) e 10 mitos a serem debatidos e desvendados, 2017.

BALL, Stephen. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99-116, jul./dez. 2001.

BALL, Stephen. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005.

BALL, Stephen. Educação global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Uepg, 2014.

BANCO MUNDIAL. Estratégia 2020 para a educação do Grupo Banco Mundial. Resumo executivo. Aprendizagem para todos: investir nos conhecimentos e competências das pessoas para promover o desenvolvimento. Washington, DC: Banco Mundial, 2011.

BANCO MUNDIAL. Um ajuste justo: análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. Banco Mundial, 2017.

CARNEIRO, Ricardo; MENICUCCI, Telma Maria. Gestão pública no século XXI: as reformas pendentes. In: A saúde no Brasil em 2030: prospecção estratégica do sistema de saúde brasileiro: desenvolvimento, Estado e políticas de saúde, v. 1. Rio de Janeiro: Fiocruz/Ipea/Ministério da Saúde, 2013.

CÓSSIO, Maria de Fátima. Base Nacional Comum: uma discussão para além do currículo. In: Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1570-1590, out./dez. 2014.

CÓSSIO, Maria de Fátima. Agenda transnacional e governança nacional: as possíveis implicações na formação e no trabalho

docente. In: Revista e-Curriculum, São Paulo, 2015.

DASSO JÚNIOR, Aragon. Em busca de um modelo alternativo de administração pública: críticas à hegemonia do gerencialismo. Anais I ENEPCP – Encontro Nacional de Ensino e Pesquisa do

Campo de Públicas. Brasília/DF, 2015. p. 1-15.

FREITAS, Luiz Carlos. Qualidade negociada: avaliação e contra-regulação na escola pública. Educação e Sociedade, v. 26, n. 92, 2005, p. 911-933.

HOOD, Christopher. Racionalismo económico en la gestión pública ¿De la administración pública progresiva a la nueva administración pública? In: Lecturas en Gestión Pública. Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas, 1996. p. 447-467.

MAROY, Christian. Em direção a uma regulação pós-burocrática dos sistemas de ensino na Europa? In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana. Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. As políticas públicas em educação e a pesquisa acadêmica. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana (Orgs.). Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011.

PERONI, Vera. Diálogos sobre as redefinições no papel do Estado e nas fronteiras entre o público e o privado. São Leopoldo: Oikos, 2015.

REIS, Isaura. Governança e regulação da educação: perspectiva e conceitos. In: Educação, Sociedade e Culturas, n. 39, 2013.

ROBERTSON, Susan. As implicações em justiça social da privatização nos modelos de governança da educação: um relato relacional. Educação e Sociedade, v. 34, n. 34, jul.-set. 2013.

SECCHI, Leonardo. Modelos organizacionais e reformas da administração pública. In: Rev. Adm. Púb, Rio de Janeiro, v. 43, n. 2, mar./abr. 2009.

SHIROMA, Eneida Oto. Redes de políticas públicas e governança da educação: pesquisando a convergência das políticas para docentes nas agendas para a próxima década. Relatório de Pesquisa, Florianópolis: UFSC, 2016.

Published

2018-05-29

How to Cite

Cóssio, M. de F. (2018). The new public management: some impacts on educational policy and teacher training. Educação, 41(1), 66–73. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29528

Issue

Section

Dossiê: A construção de profissionalidade: a pessoa em formação