Selection of public school principals: arguments about the merit of the candidate
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.29028Keywords:
National Education Plan. School management. Democratic management. Merit.Abstract
According to PNE (BRASIL, 2014), states and municipalities should approve legislation regulating the democratic management of public education associated with technical criteria of merit. This paper deals with the requirements attributed to merit present in the legislation of three municipalities of the state of Rio de Janeiro – Rio de Janeiro, Duque de Caxias, and Valença. There is a consensus that candidates for the direction of the school should be effective servants, have teaching experience without administrative or judicial pending. However, there is no consensus on the candidate’s training. We evaluate that the way in which each federated entity resigns and hybridizes to the merit category presents itself in different ways in view of the autonomy of the federated entities, the political moment lived in each municipality / state, the normative infidelities and the elastic form as they appropriate norm that guides the action, in this case, the PNE.
Downloads
References
AMARAL, Daniela Patti do. Mérito, desempenho e participação nos planos municipais de educação: sentidos da gestão democrática. RPGE – Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara v. 20, n. 03, p. 385-404, 2016.
https://doi.org/10.22633/rpge.v20.n3.9732
ARELARO, Lisete Regina Gomes; JACOMINI, Márcia Aparecida; CARNEIRO, Silvio Ricardo Gomes. Limitações da participação e gestão democrática a rede estadual paulista. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 137, out.-dez. 2016
https://doi.org/10.1590/es0101-73302016167343
BARBOSA, Livia. Igualdade e Meritocracia: a ética do desempenho nas sociedades modernas. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Seção 1, Brasília, DF, p. 11, 16 maio 2006.
https://doi.org/10.1590/s0101-73302006000400014
BRASIL. Projeto de Lei 8.035/2010. Brasília, DF: Câmara Federal, 2010.
Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=DE675521D54289C3950413A0A52F1F08.proposicoesWebExterno2?
codteor=831421&filename=PL+8035/2010. Acesso em: 2 nov. 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 21 out. 2017.
https://doi.org/10.11606/d.2.2010.tde-13122010-160747
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 jun. 2014.
Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 23 maio 2019.
https://doi.org/10.19177/prppge.v8e132014276-286
BRASIL. INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anisio Teixeira. Censo escolar da educação básica. Brasília, DF: INEP, 2016.
https://doi.org/10.1590/s2176-6681/371614642
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 1996.
Disponível em: http://legis.senado.gov.br/legislacao/ListaTextoIntegral.action?id=75723. Acesso em: 22 out. 2017.
https://doi.org/10.11606/d.2.2017.tde-03102017-105747
CÂMARA MUNICIPAL DE DUQUE DE CAXIAS. Projeto de Lei. Dispõe sobre a gestão democrática da educação pública no município de Duque de Caxias e dá outra providencias. Duque de Caxias, RJ: 2017.
https://doi.org/10.17648/galoa-cbee-6-29225
CARVALHO, M.J. DE A modalidade de escolha do diretor na escola pública portuguesa. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 22, n. 22, p. 103-121, 2012.
PREFEITURA MUNICIPAL DO RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Educação. Ato do Secretário. Resolução SME nº 20, de 29 de setembro de 2017. Dispõe sobre o processo de Seleção de Gestores das Unidades Escolares da Rede Pública do Sistema Municipal de Ensino da Cidade do Rio de Janeiro e dá outras providências. Diário Oficial do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 28 dez. 2017.
https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.26443
GOMES, Ana Valeska Amaral. Gestão Democrática no Plano Nacional de Educação. Câmara dos Deputados, 2015. In: GOMES, Ana Valeska Amaral e BRITTO, Tatiana Feitosa. Plano Nacional de Educação: construção e perspectivas. Brasília: Câmara dos Deputados/Edições Câmara/Edições Técnicas, 2015.
https://doi.org/10.18366/conae.2015.0001
LIMA, Maria de Fátima Magalhães. Modalidades de escolha e de provimento de diretores escolares: desafios e alternativas para a gestão democrática e o alcance da qualidade da educação. [2012].
Disponível em: http://www.anpae.org.br/iberoamericano2012/Trabalhos/MariaDeFatimaMagalhaesDe Lima_res_int_GT8.pdf. Acesso em: 23 out. 2017.
https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.38466
LIMA, L. C. Administração Escolar: estudos. Porto, Portugal: Porto Editora, 2011.
https://doi.org/10.21814/rpe.3047
LIMA, L. C. Gestão democrática das escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária. Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1067-1083, out./dez. 2014.
https://doi.org/10.1590/es0101-73302014142170
LÜCK, Heloisa. Mapeamento de práticas de seleção e capacitação de diretores escolares. São Paulo: Fundação Vitor Civita, 2011.
MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006.
https://doi.org/10.1590/s0101-73302006000100003
MENDONÇA, Erasto Fortes. Estado Patrimonial e gestão democrática do ensino público no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 75, p. 84-108, ago. 2001.
https://doi.org/10.1590/s0101-73302001000200007
PREFEITURA MUNICIPAL DE VALENÇA. Boletim Oficial, Valença, n. 719, p. 1-6, 5 nov. 2015.
SCHWARTZMAN, Simon. Nota sobre o patrimonialismo e a dimensão pública na formação da América Latina contemporânea. 12/10/2006.
Disponível em: http://www.schwartzman.org.br/simon/patrimonialismo06.pdf. Acesso em: 30 jun. 2017.
SILVA, Joyce Mary Adam d Paula. A construção da identidade de diretores: discurso oficial e prática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 211-230, dez. 2011.
https://doi.org/10.1590/s0102-46982011000300011
SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p.123-140, dez. 2009.
https://doi.org/10.1590/s0102-46982009000300007
VALLE, I.R. (In)Justiça escolar: estaria em xeque a concepção clássica de democratização da educação? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 659-671, jul./set. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.