Well living and earth without evils: the cosmology of indigenous peoples as an educational epistemology of decoloniality

Authors

  • Luís Carlos Dalla Rosa Faculdade Dom Bosco de Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.27652

Keywords:

Indigenous wisdom. Pedagogical. Otherness. Decoloniality.

Abstract

The article discusses the notions of well-being and land without evils present in the cosmology of indigenous peoples, in view of an educational epistemology of decoloniality, as proposed by thinkers such as Enrique Dussel and Walter Mignolo. The point of departure is the reason for the Other, especially the indigenous exteriority, but also manifested in other frontiers (women, the black, youth ...) that overflow modernity and coloniality, two faces of the same ontology that thinks the foundation of the being from the totality that oppresses and excludes the otherness. It is an eminently theoretical approach, starting from a phenomenological and at the same time hermeneutical analysis, insofar as the manifestation of indigenous wisdom has priority and, as such, must be the background of the present discussion, which occurs within the philosophy of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luís Carlos Dalla Rosa, Faculdade Dom Bosco de Porto Alegre

Doutor (Facudades EST / São Leopoldo) e pós-doutor (Princeton Seminary Theological / Princeton, EUA)) em Teologia, na área de concentração Religião e Educação. Tem graduação em Filosofia (UCS / Caxias do Sul). Professor de Antropologia Cultural e Religiosa na Faculdade Dom Bosco de Porto Alegre. Participa do Grupo de Pesquisa Teologia
Pública: bases teológicas em diálogo com a África do Sul e colobora com o Instituto de Ética da EST. Integra a Comissão Universidades da Pastoral da Educação Regional
Sul3 da CNBB. É autor dos livros “Educar para a sabedoria do amor: a alteridade como paradigma educativo” (Paulinas, 2012) e "Economia para a vida: a rebelião dos limites e o itinerário teológico para uma economia solidária"
(Sinodal, 2016).

References

ALBÓ, Xavier. Os Guarani e seu bem-viver. IHU On-line, 31 ago. 2015. p. 84-95.

Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/noticias/546154-os-guarani-e-seu-bem-viver. Acesso em: 2 set. 2016.

ALENCAR, Jackson de. A terra sem males. São Paulo: Paulus, 2009.

ANZALDÚA, Gloria. Boderlands – La frontera: the new mestiza. 4. ed. San Francisco: Aunt Lute Books, 2012.

ASSMANN, Hugo. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

AYALA, Felipe Guanán Poma de. Nueva coronica y buen gobierno. Mexico, D.F.: Fondo de Cultura Económica, 1993. v. 1.

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.v0i153p117-138

BOLIVIA. Constitución política del Estado plurinacional de Bolivia. La Paz: Asamblea Constituyente, 2009.

https://doi.org/10.17141/iconos.32.2008.1280

BRAND, Antonio Jacó. Educação indígena: uma educação para a autonomia. ANPED, GT: Educação popular.

Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt06888int.pdf. Acesso em: 30 maio 2017.

https://doi.org/10.18675/2177-580x.vol5.n2.p09-30

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo no 186/2008. Brasília: Senado Federal, 2016.

https://doi.org/10.32445/97885671340932

CHAMORRO, Graciela. Uma trajetória marcada pela palavra. IHU On-line, São Leopoldo, n. 331, p. 22-24, 31 maio 2010.

CONDORI, Víctor C. et al. Vivir bien: contextos e interpretaciones. La Paz: ISEAT, 2013.

DALLA ROSA, Luís Carlos. Educar para a sabedoria do amor: a epifania do rosto do outro como uma pedagogia do êxodo. Tese de doutorado apresentada no Programa de Pós-Graduação em Teologia da EST, São Leopoldo, Porto Alegre, 2010. p. 33-36.

https://doi.org/10.29381/0103-8559/2019290128-33

DALLA ROSA, Luís Carlos. Economia para a vida: a rebelião dos limites e o itinerário teológico para uma economia solidária. São Leopoldo: Sinodal, 2016.

DEPESTRE, René. Problemas de la identidade del hombre negro en las literaturas antillanas. Cidade do México: Unam, 1978. (Latinoamerica: cadernos de cultura latinoamericana, n. 14).

DUSSEL, Enrique. Ética da libertação: na idade da globalização e da exclusão. 2. ed. Petropólis: Vozes, 2002.

https://doi.org/10.18542/rmi.v1i2.2894

DUSSEL, Enrique. Filosofia da libertação: na América Latina. São Paulo: Loyola, 1977.

DUSSEL, Enrique. Política da libertação. Passo Fundo: IFIBE, 2014.

ESTERMANN, Josef. El vivir bien y su potencial utópico. In: CONDORI, Víctor C. et al. Vivir bien: contextos e interpretaciones. La Paz: ISEAT, 2013.

FANON, Franz. Os condenados da terra. Juiz de Fora: UFJF, 2005.

FERNÁNDEZ, Eduardo Grillo. Presentación. In: GRESLOU, F. et al. Cultura andina agrocéntrica. Lima, Pratec, 1991. p. 09-10.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v13i13.3221

GONÇALVES, Maurício da Silva. Povo Guarani-Mbya. In: CONSELHO INDIGENISTA NACIONAL (CIMI). Porantim, Encarte pedagógico X, dez. 2015.

HEGEL, Georg W. F. Filosofia da história. 2. ed. Brasília: UNB, 2008.

HINKELAMMERT, Franz. A maldição que pesa sobre a lei: as raízes do pensamento crítico em Paulo de Tarso. São Paulo: Paulus, 2012.

HINKELAMMERT, Franz. A rebelião dos limites. Cadernos do pensamento crítico (Clacso Brasil), Rio de Janeiro, n. 17, p. 22-25, ago. 2011.

JAMES, C.L.R. Os jacobinos negros: Toussaint L’Ouverture e a revolução de são domingos. São Paulo: Boitempo, 2010.

https://doi.org/10.5380/rv.v1i6/7.18494

KOPENAWA, Davi. Bem viver: um aprendizado para a humanidade. IHU On-line, São Leopoldo, ano 10, n. 340, p. 29-30, 23 ago. 2010.

LE BOT, Yvon. Comandante Marcos: sonho zapatista. Barcelona: Anagrama, 1997.

LÉVINAS, Emmanuel. Descobrindo a existência com Husserl e Heidegger. Lisboa: Instituto Piaget, 1998.

LÉVINAS, Emmanuel. Piaget, 1998. Dificil libertad. Buenos Aires: Lilmod, 2004.

LÉVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Lisboa: Edições 70, 2000.

MENDIÁBAL, Guilhermo et al. América profunda. Lima: Bellido, 2007.

MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 35-54.

https://doi.org/10.17666/329402/2017

MIGNOLO, Walter D. Local histories / global designs: coloniality, subaltern knowledges, and border thinking. Princeton: Princeton University, 2000.

https://doi.org/10.1017/s0395264900039287

MIGNOLO, Walter D. The idea of Latin America. Malden (EUA): Blackwell Publishing, 2005b.

MÍGUEZ, Nestor; SUNG, Jung Mo; RIEGER, Joerg. Para além do espírito do Império: novas perspectivas em política e religião. São Paulo: Paulinas, 2012.

https://doi.org/10.19176/rct.v22i83.19244

MONTAÑO, Gabriela. Entrevista: hoje somos protagonistas. Entrevista concedida a Aline Gatto Boueri. Opera Mundi.

Disponível em: https://operamundi.uol.com.br/entrevista/40066/hoje-somos-protagonistas-diz-boliviana-quepreside-legislativo-com-51-de-deputadas. Acesso em: 12 abr. 2015.

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2016.2.23982

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 19. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

SANTOS, Boaventura de Souza. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

https://doi.org/10.14409/dys.v1i18/19.5407

SUESS, Paulo. Elementos para a busca do bem viver (sumak kawsay) para todos e sempre.

Disponível em: http://www.cimi.org.br/site/pt-br/?system=news&action=

read&id=5166. Acesso em: 2 set. 2016.

Published

2019-11-06

How to Cite

Dalla Rosa, L. C. (2019). Well living and earth without evils: the cosmology of indigenous peoples as an educational epistemology of decoloniality. Educação, 42(2), 298–307. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.2.27652

Issue

Section

Other Topics