Inclusion of children with disabilities in early childhood education: process in construction

Authors

  • Fabíola Fernanda Patrocínio Alves Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.26786

Keywords:

Childhood. Children with disabilities. Special education. Early childhood education.

Abstract

This article results from a theoretical study and aims to discuss the inclusion of children with disabilities in early childhood education, highlighting the practices and challenges of this ongoing process. It presents general considerations about the concept of childhood, signaling that disability is an experience establishing singularities in how children experience their childhood. Said the establishment of the field of early childhood education, with its rise of the “underground” of activity, linked to the welfare stage of Bbasic Education, organized by reference which gives it importance and proper attribution in educational policy. Finally, contextualizes special education from the perspective of inclusive education, pointing out the challenges related to the inclusion of children with disabilities in the day care and preschool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabíola Fernanda Patrocínio Alves, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Geral.

Mestre em Psicologia.

Especialista em Metodologia do Ensino Superior

Graduada em Psicologia.

 

References

ARANHA, M. S. F. Paradigmas da relação entre a sociedade e as pessoas com deficiência. Revista do Ministério Público do Trabalho, Brasília (LTR), ano XI, n. 21, p. 160-173. 2001.

ARROYO, M. G. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Política Nacional de Educação Especial. Brasília, DF: MEC/SECADI, 2008.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB nº 9493, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CEB nº 5. de 2009. Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2009.

BRUNO, M.M.G. A construção da escola inclusiva: uma análise das políticas públicas e da prática pedagógica no contexto da educação infantil. revista@mbienteeducação, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 56-67,

ago/dez. 2008. Disponível em:

<http://www.publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/download/589/554>. Acesso em: 22 mar. 2010.

DECLARAÇÃO de Salamanca. Sobre os Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. 10 jun. 1994. Disponível em:

<http://www.mec.gov.br/seesp/pdf/salamanca.pdf>. Acesso em: 2 jan. 2010.

FOUCAULT, M. Os anormais. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

GOFFMAN. E. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 1961.

GOFFMAN, E. Estigma: Notas sobre a Manipulação da Identidade Deteriorada. Rio de Janeiro: LTC, 1988.

GOUVÊA, M. C. A escrita da história da infância: periodização e fontes. In: SARMENTO, Manuel; GOUVÊA, Maria Cristina (Org.). Estudos da Infância. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 97-118.

KOHAN, W. O. Entre Deleuze e a Educação: notas para uma política do pensamento. Educação e Realidade, v. 27, n. 2, p. 123-130, jul./dez. 2002.

HADDAD, L. Tensões universais envolvendo a questão do currículo. In: Convergências e Tensões no campo da formação e do trabalho docente (Educação Infantil). Belo Horizonte: Autêntica, 2010 (XV Endipe).

MANTOAN, M. T. E. Igualdade e diferenças na escola – como andar no fio da navalha. Revista Educação. Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 55-64, jan./abr. de 2006.

MARANHÃO, D.; SARTI, C. A. A creche e a família: uma parceria necessária. Cadernos de Pesquisa, v. 38, jan.-abr., 2008, p. 171-194. MENDES, E. G. Breve histórico da educação especial no Brasil. Revista Educación y Pedagogia, v. 22, n. 57, 2010. Disponível em:

<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-

&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em : 31 maio 2015.

MENDES, E. G. Inclusão marco zero: começando pelas creches. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2010.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. International classification of functioning disability and health. Genebra, 2001.

ROCHA, Eloisa A. C. A pedagogia e a Educação Infantil. Revista Brasileira de Educação, n, 16, jan.-abr. 2001. Disponível em:

<http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n16/n16a03>. Acesso em: 22 jul. 2016.

ROSEMBERG, F. A criança pequena e o direito à creche no contexto dos debates sobre infância e relações raciais. In: BENTO, Maria Aparecida S. Educação Infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: CEERT, 2012.

SARMENTO, M. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel; GOUVÊA, Maria Cristina (Org.). Estudos da Infância. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39.

SILVA, Isabel de Oliveira. Educação Infantil no Brasil. Pensar a Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 03-33, jan.-mar. 2016.

Disponível em: <http://pensaraeducacaoemrevista.com.br>. Acesso em: 20 jul. 2016.

UNICEF. Declaração Universal dos Direitos das Crianças. Disponível in: <http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Crian%C3%A7a/declaracao-dos-direitos-da-crianca.html>. Acesso em: 22 mar. 2016.

Published

2018-09-17

How to Cite

Patrocínio Alves, F. F. (2018). Inclusion of children with disabilities in early childhood education: process in construction. Educação, 41(2), 270–279. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.26786