The teaching of Philosophy of Education and the notions of good meetings, event and surface

Authors

  • Fernanda Mota Universidade Federal do Piauí (UFPI)

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.26006

Keywords:

Philosophy of Education. Teaching. Good meetings. Event. Surface.

Abstract

This paper aims to present some considerations about the notions of good meetings, event and surface in the scope of philosophy of education. This is a bibliographic research, based on the construction of knowledge drawn from
the contributions of contemporary authors, and later studies made by scholars and researchers on the ideas of such authors. This approach is necessary because not all authors treated the theme being studied systematically, but
addressed it only sporadically in some texts. The theoretical foundation is based on authors such as Scruton (2000), Deleuze e Guattari (2010), Deleuze (1992, 2002, 2011), Foucault (2014, 2012, 2012), Pagni (2010; 2012; 2012) among others. First, the study focuses on the description of the three notions mentioned to then present the mutual articulation between these notions. The study ends with the indication of an alternative way to teach the philosophy
of education from a combined approach of the notions of good meetings, event and surface.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernanda Mota, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Professora Adjunta de Filosofia da Educação na Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Centro de Ciências da Educação (CCE).

Departamento de Fundamentos da Educação (DEFE).

References

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Aurélio Guerra Neto. São Paulo: Editora 34, 2007. v. 3.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. Tradução Daniel Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, 2011.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. Tradução Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade e política. Tradução Elisa Monteiro e Inês Altran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FOUCAULT, Michel. Michel Foucault entrevistado por Hubert L. Dreyfus e Paul Rabinow. In: DREYFUS, Hubert L.;

RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013. p. 296-327.

FREITAS, Alexandre Simão de. Foucault e a educação: um caso de amor (não) correspondido? In: PAGNI, Pedro Ângelo; BUENO, Sinésio Ferraz; GELAMO, Rodrigo Peloso (Orgs.). Biopolítica, arte de viver e educação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 51-73.

GALLO, Sílvio. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GALLO, Sílvio. Metodologia do ensino de filosofia. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KOHAN, Walter. Subjetivação, Educação e Filosofia. Perspectiva, Florianópolis, v. 18, n. 34, p. 143-158, jul./dez. 2000.

LÓPEZ, Maximiliano Valério. Acontecimento e experiência no trabalho filosófico com crianças. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MACHADO, Roberto. Deleuze e a filosofia. Rio de Janeiro: Graal, 1990.

MOTA, Fernanda Antônia Barbosa da. O ensino da filosofia da educação como arte da superfície. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2013.

MUCHAIL, Salma Tannus. Foucault, mestre do cuidado. São Paulo: Loyola, 2011.

PAGNI, Pedro Ângelo. Um lugar para a experiência e suas linguagens entre os saberes e as práticas escolares: pensar a infância e o acontecimento na práxis educativa. In: PAGNI, Pedro Ângelo; GELAMO, Rodrigo Peloso (Orgs.). Experiência, educação e contemporaneidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 15-34.

PAGNI, Pedro Ângelo. Entre a modernidade educacional e o modernismo: um ensaio sobre a possibilidade de uma Filosofia da Educação como arte da superfície. In: SEVERINO, A. J.; ALMEIDA, C. R. S.; LORIERI, M. A. (Orgs.). Perspectivas da Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 2011.

p. 150-166.

PAGNI, Pedro Ângelo. Matizes filosófico-educacionais da formação humana e os desafios da arte de viver. In: PAGNI, Pedro Ângelo; BUENO, Sinésio Ferraz; GELAMO, Rodrigo Peloso (Orgs.). Biopolítica, arte de viver e educação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 35-50.

SCRUTON, Roger. Espinosa. São Paulo: Edunesp, 2000.

TADEU, Tomaz. A arte do encontro e da composição: Spinoza + currículo + Deleuze. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 123-130, jul./dez. 2002.

TADEU, Thomaz; KOHAN, Walter. Apresentação – Dossiê “Entre Deleuze e a educação”. In: Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1171-1182, set./dez. 2005.

ZORDAN, Paola. Arte com Nietzsche e Deleuze. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 261-272, jul./dez. 2005.

Published

2018-09-17

How to Cite

Mota, F. (2018). The teaching of Philosophy of Education and the notions of good meetings, event and surface. Educação, 41(2), 280–288. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.26006