Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.24686Keywords:
Accessibility. Inclusion. Students with disabilities. Higher education.Abstract
This paper presents a case study conducted with the Pedagogical Cabinet of the University of Aveiro (Portugal) aiming to find out in an educational institution, of a first world country, what a higher education institution has been done to the students with disabilities proceed in study, achieving the graduation and post-graduation levels. This study enabled to verify that the bigger challenges in accessibility are related to personal attitude, promoting inclusion, and the possibility of having a flexible learning, independent of time and space. The result also confirms the World Health Organization (WHO) statistics, showing that although slow, the number os students with disabilities searching for education in graduation and professional specialization levels is growing.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liber Livro, 2005.
APOIO. Apoio ao utilizador com necessidades especiais, Universidade de Aveiro, 2013. Disponível em: http://portal.doc.ua.pt/baes/. Acesso em: 10 jun. 2013.
BERGMAN, Eric; JOHNSON, Earl. Towards accessible human-computer interaction. In: NIELSEN, J. (Ed.). Advances in Human-Computer Interaction. New Jersey: Ablex Publishing Corporation, 1995. Vol. 5, p. 87-113.
BIANCHETTI, Lucídio; FREIRE, Ida Mara (orgs.). Um olhar sobre a diferença: interação, trabalho e cidadania. 6. ed. São Paulo: Papirus. 2004.
BRASIL. Decreto nº 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta as leis nºs 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). UNRIC. entro Regional de Informação das Nações Unidas. 2013. Disponível em: http://www.unric.org/pt/pessoas-comdeficiencia/5459. Acesso em: 15 jun. 2013.
FONTES, Fernando. Pessoas com deficiência e políticas sociais em Portugal: Da caridade à cidadania social. Revista Crítica de Ciências Sociais, v. 86, p. 73-93, set. 2009. INE. Instituto Nacional de Estatística. 2013. Disponível em: http://censos.ine.pt/xportal/xmain?xpid=CENSOS&xpgid=censos2011_apresentacao. Acesso em: 07 jun. 2013.
JOHNSON, L. et al. NMC horizon report: 2014 higher education edition. Austin, Texas: The New Media Consortium, 2014.
LIMA, Francisco J.; SILVA, Fabiana Tavares dos Santos. Barreiras atitudinais: obstáculos à pessoa com feficiência na escola. 2013. Disponível em: http://www.adiron.com.br/site/uploads/File/Barreiras%20Atitudinais.pdf. Acesso em: 07 jun. 2013.
OMS, Relatório mundial sobre a deficiência. 2011. Linguísticos. São Paulo. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44575/4/9788564047020_por.pdf. Acesso em: nov. 2015.
PASSERINO, Liliana Maria; MONTARDO, Sandra Portella. Inclusão social via acessibilidade digital: proposta de inclusão digital para pessoas com necessidades especiais. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, v. 8, abril 2007, p. 1-18. Disponível em: http://compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/viewFile/144/145. Acesso em: 17 jun. 2013.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação). São Paulo, ano XII, p. 10-16, mar./abr. 2009.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
UNESCO. Declaração de Salamanca e enquadramento da acção na área das Necessidades Educativas Especiais. [S.l]: UNESCO, 1994. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001393/139394por.pdf. Acesso em: 01 jun. 2013.
W3C. World Wide Web Consortium. 2013. Disponível em: http://www.w3.org/standards/webdesign/accessibility. Acesso em: 10 jun. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.