Knowledge of student and teacher intervention: a textual production practice
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.24606Keywords:
Writing learning. Diagnostic evaluation. Methodology of teaching.Abstract
The article presents the process and the result of a diagnostic evaluation of writing applied for students of elementary school (6th grade – in Brazilian school) and proposes a Didactic Sequence for teacher intervention. Based on a short story, it evaluates the student's ability to identify and recognize the language elements, ensuring the construction of meaning: the use of direct speech, paragraphing, use of cohesive, record of uppercase and lowercase letters, registration of actions and the presence of narrative elements. The analysis and the proposal of educational practices are b ased on the research of Dolz and Schnewly (2004) on methodological strategies for teaching writing at school, based on a genre of relevance in daily practices, highlighting the procedure of learning as axis and reference point for the planning and realization of significant teaching interventions and practices.
Downloads
References
COLOMER, Teresa; CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Porto Alegre: Artmed, 2002.
DOLZ, Joaquim; GAGNON, Roxane; DECÂNDIO, Fabrício. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Trad. de Fabrício Decândio e Anna Rachel Machado. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Trad. de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 21-39.
GUEDES, Paulo Coimbra. Da redação à produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola, 2009.
LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.
MARCUSCHI. Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2009.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Avaliação da aprendizagem em processo: comentários e recomendações Pedagógicas – 6º ano. 8. ed. São Paulo, 2015.
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. A escolarização da leitura literária. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.