Knowledge of student and teacher intervention: a textual production practice

Authors

  • Renata Junqueira de Souza Universidade Estadual Paulista de Mesquita Filho
  • Elianeth Dias Kanthack Hernandes Universidade Estadual Paulista de Mesquita Filho
  • Gislene Aparecida da Silva Barbosa Faculdade de Presidente Prudente

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.24606

Keywords:

Writing learning. Diagnostic evaluation. Methodology of teaching.

Abstract

The article presents the process and the result of a diagnostic evaluation of writing applied for students of elementary school (6th grade – in Brazilian school) and proposes a Didactic Sequence for teacher intervention. Based on a short story, it evaluates the student's ability to identify and recognize the language elements, ensuring the construction of meaning: the use of direct speech, paragraphing, use of cohesive, record of uppercase and lowercase letters, registration of actions and the presence of narrative elements. The analysis and the proposal of educational practices are b ased on the research of Dolz and Schnewly (2004) on methodological strategies for teaching writing at school, based on a genre of relevance in daily practices, highlighting the procedure of learning as axis and reference point for the planning and realization of significant teaching interventions and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Junqueira de Souza, Universidade Estadual Paulista de Mesquita Filho

Educação Ensino-aprendizagem

Elianeth Dias Kanthack Hernandes, Universidade Estadual Paulista de Mesquita Filho

Mestrado e Doutorado na área de Educação pelo PPGE da unesp- Marília.  Professora Assistente Doutor na FFC da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Marília.  Pesquisadora da área da Educação,  com ênfase em Política Educacional,  Formação de Professores e Ensino da leitura e da escrita.

Gislene Aparecida da Silva Barbosa, Faculdade de Presidente Prudente

Professora Mestre do curso de Letras

Aluna do doutorado em educação da Fct UNESP

References

COLOMER, Teresa; CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. Porto Alegre: Artmed, 2002.

DOLZ, Joaquim; GAGNON, Roxane; DECÂNDIO, Fabrício. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Trad. de Fabrício Decândio e Anna Rachel Machado. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michele; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Trad. de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 21-39.

GUEDES, Paulo Coimbra. Da redação à produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola, 2009.

LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

MARCUSCHI. Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2009.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Avaliação da aprendizagem em processo: comentários e recomendações Pedagógicas – 6º ano. 8. ed. São Paulo, 2015.

SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. A escolarização da leitura literária. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

Published

2017-12-31

How to Cite

Souza, R. J. de, Hernandes, E. D. K., & Barbosa, G. A. da S. (2017). Knowledge of student and teacher intervention: a textual production practice. Educação, 40(3), 481–491. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.24606