Pedagogic contributions in federal institutes: the school supervisor, the educational advisor and the technical-administrative pedagogue

Authors

  • Deloize Lorenzet Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Jaime José Zitkoski Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.23946

Keywords:

School supervisor. Educational advisor. Technical-administrative pedagogue. Pedagogical team.

Abstract

This paper discusses the assignments of the pedagogical team formed by different professionals, such as the school supervisor, the educational advisor and the technical-administrative pedagogue dedicated to the training of workers, specifically involving the study of a case of a Federal Institute. The methodology was through literature and field research. As a result, the relevance of those professionals licensed in Pedagogy has been brought out in specific activities and the importance of these groups share their teamwork, because they have the purpose of assisting the teaching work, provide the student some qualified teaching and learning and the educational projects for social development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deloize Lorenzet, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pedagoga, Especialista em Psicopedagogia, Mestra em Educação (UPF), Doutoranda em Educação (UFRGS).

Jaime José Zitkoski, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Filósofo, Mestre em Filosofia (PUCRS), Doutor em Educação (UFRGS).

References

BARROSO, João. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Gestão Democrática da Educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 1998. p. 11-32.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 20 dez. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 03/2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Brasília: MEC/CNE, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pcp003_06.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2016.

DALBOSCO, Claudio Almir. Pedagogia filosófica: cercanias de um diálogo. São Paulo: Paulinas, 2007.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto. A educação como mediação e a totalidade do trabalho pedagógico. In: RANGEL, Mary (Org.). Supervisão e gestão na escola: conceitos e práticas de mediação. Campinas, SP: Papirus, 2009. p. 25-40.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Supervisão educacional para uma escola de qualidade: da formação à ação. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GRISPUN, Miriam Paura Saborosa Zippin (Org.). A orientação educacional, conflitos, paradigmas e alternativas para a escola. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. Porto Alegre: Mediação, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Que destino os educadores darão à Pedagogia? In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Pedagogia: ciência da educação? 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 127-158.

LIMA, Licínio; BARROSO, João. Desafios da educação. Entrevista concedida para a Unicamp, 2015. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=rx_-aRwjFbU>. Acesso em: 15 mar. 2016.

NÓVOA, António. Pedagogia – a terceira margem do rio. Disponível em: <http://www.iea.usp.br/publicacoes/textos/pedagogianovoa.pdf>. Acesso em: 9 mar. 2016.

RANGEL, Mary. Supervisão: do sonho à ação – uma prática em transformação. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Supervisão educacional para uma escola de qualidade: da formação à ação. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 69-96.

RANGEL, Mary; SILVA JÚNIOR, Celestino Alves da (Org.). Nove olhares sobre a supervisão. Campinas, SP: Papirus, 1997.

SAVIANI, Dermeval. A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da ideia. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). Supervisão educacional para uma escola de qualidade: da formação à ação. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 13-38.

TARDIF, Maurice; GAUTHIER, Clermont. A Pedagogia – teorias e práticas da antiguidade aos nossos dias. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. Disponível em: <https://vascheffer.files.wordpress.com/2013/10/a_pedagogia-gauthier-e-tardif.pdf>. Acesso em: 3 fev. 2016.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2002.

Published

2017-12-31

How to Cite

Lorenzet, D., & Zitkoski, J. J. (2017). Pedagogic contributions in federal institutes: the school supervisor, the educational advisor and the technical-administrative pedagogue. Educação, 40(3), 459–468. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.23946