The teaching of reading and writing and the textbook in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.23852Keywords:
Early Childhood Education. Textbook. Reading and writing.Abstract
This article discusses two controversial issues: the teaching of reading and writing in early years education and the introduction of text books at this educational stage. We present some reflections on these topics, identifying and discussing different positions in the debate. Secondly, the two themes are pursued in an analysis of activities proposed by "Meu Livro de Atividades (Pré II)", one of the materials of the “Alfa e Beto” Preschool Program which aims to teach reading and writing to 5-year-old children. The article contributes, therefore, to more informed educational decisions in the field of Early Childhood Education.
Downloads
References
BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; CARVALHO, Maria Jaqueline Paes. As fichas de atividades de linguagem escrita na educação infantil. In: BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Souza (Orgs.) Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; LEAL, Telma Ferraz. Alfabetizar e letrar na Educação Infantil: O que isso significa? In: BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Souza (Orgs.) Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Souza (Orgs.) Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; SELVA, Ana Coelho Vieira. O livro didático na educação infantil: reflexão versus repetição na resolução de problemas matemáticos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 69-83, jul./dez. 1999.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.
CABRAL, Ana Catarina Pereira dos Santos. Educação Infantil: um estudo das relações entre diferentes práticas de ensino e conhecimentos das crianças sobre a notação alfabética. 2013. 298f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, 2013.
CRUZ, Edneri Pereira. Classificação na Educação Infantil: O que propõem os livros e o como é abordada por professores. 2012. 170f. Dissertação (Mestrando em Educação Matemática e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, 2012.
FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre alfabetização. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1995.
LIMA, Amara Rodrigues. Educação infantil e alfabetização: um olhar sobre diferentes práticas de ensino. 2010. 138f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, 2010.
LORENZO, Nara Olívia. O livro didático para a Educação Infantil: análise da Coleção Buriti Mirim. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal de Pernambuco, 2014.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MORAIS, Artur Gomes de. A apropriação do sistema de notação alfabética e o desenvolvimento de habilidades de reflexão fonológica. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 35-48, 2004.
MORAIS, Artur Gomes de; Consciência fonológica e metodologias de alfabetização. Presença Pedagógica, v. 12, p. 58-67, 2006.
MORAIS, Artur Gomes de. Crianças com hipótese alfabética, ensinadas pelo método fônico, não conseguem resolver tarefas de consciência fonêmica. In: CONGRESO LATINOAMERICANO PARA O DESARROLLO DE LA LECTURA Y LA ESCRITURA Y IV FORO IBEROAMERICANO DE LITERACIDAD Y APRENDIZAJE, 7.; 2013. Puebla. Anais... Puebla: Red de Cultura Escrita y Comunidades Discursivas, 2013. 1 CD-ROM.
MORAIS, Artur Gomes de; SILVA, Alexsandro da. Consciência fonológica na Educação Infantil: desenvolvimento de habilidades metalinguísticas e aprendizado da escrita In: In: BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Souza (Orgs.) Ler e escrever na Educação Infantil:discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
NASCIMENTO. Maria Letícia Barros Pedroso. As políticas públicas de educação infantil e a utilização de sistemas apostilados no cotidiano de creches e pré-escolas públicas. Revista Brasileira de Educação. v. 17, n. 49, p. 59 – 80, jan. - abr. 2012.
RODRIGUES, Anna Cristina de Araújo; ROCHA, Denise Silva.; ARAÚJO e OLIVEIRA, João Batista. Programa Alfa e Beto para Pré-Escola: livro de atividades II. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2010.
SOARES, Magda. Aprendizagem lúdica.Revista Educação, 2011. Disponível em: <http://revistaeducacao.uol.com.br/textos/0/aprendizagem-ludica-240352-1.asp>Acesso em: 15 ago. 2014.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento na Educação Infantil. In: Revista Pátio Educação Infantil, ano VI, n. 20, Porto Alegre: Artmed, jul./out.2009. Disponível em: <http://falandodospequenos.blogspot.fr/2010/04/alfabetizacao-e-letramento-na-educacao.html>. Acesso em: 20 out. 2015.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.