Contemporary art and technological education: possible displacements

Authors

  • Carla Giane Fonseca do Amaral Instituto Federal Sul-rio-grandense Câmpus Sapucaia do Sul
  • Luciana Gruppelli Loponte Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.22431

Keywords:

Art. Teaching. Technological education. Displacements.

Abstract

This article brings some possible relationship between art area, teaching and technological education, with emphasis on teacher’ formation to technical education. Showing considerations based on a Master’s research, and having theorethical suport in Nietzsche and Foucault, we treat the moviments caused by the presence of art, especially contemporary art in the context of technological education as displacements and we question this displacements relationship with the formation potential of experience whit contemporary art, teacher’ formation of teachers who work in technological education and conceptions of art presentes in this educational system. Finally, we described about possibilities to opening to art at technological education and about the potential of contemporary art to develop strategies to continuing education on PTE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Giane Fonseca do Amaral, Instituto Federal Sul-rio-grandense Câmpus Sapucaia do Sul

Licenciada em Artes Visuais (UFPEL), Especialista em Educação (IFSUL) e Mestre em Educação (UFRGS). É professora do Curso Técnico em Eventos do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – Campus Sapucaia do Sul, com atuação nas áreas de arte, educação e design. Pesquisa e publica nas áreas de arte e educação, formação de professores para o ensino tecnológico, formação estética e arte contemporânea.

Luciana Gruppelli Loponte, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Educação Artística - Hab. em Artes Plásticas (UFPEL), Mestre em Educação (UNICAMP) e Doutora em Educação (UFRGS). É professora do Departamento de Ensino e Currículo da Faculdade de Educação da UFRGS, com atuação na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Pesquisa e publica nas áreas de arte e educação, formação de professores, formação estética, artes visuais e gênero, arte contemporânea e educação. 

References

AGIRRE, Imanol. Teorías e Prácticas em Educación Artística: Ideas para uma revisión pragmatista de la experiencia estética. Barcelona: Octaedro/EUB, 2005.

AMORIM, Verussi; CASTANHO, Maria Eugênia. Por uma educação estética na formação universitária de docentes. Campinas: Educação e Sociedade, vol. 29, n. 105, p. 1167-1184, set./dez. 2008.

ARCHER, Michel. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BRASIL. Resolução n. 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 21 de setembro de 2012, Seção 1, p. 22, 2012.

CANTON, Kátia. Do moderno ao contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

FAVARETTO, Celso. Arte contemporânea e educação. Revista Iberoamericana de Educación, n. 53, p. 225-235, 2010.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Editora Unijuí, 2010.

HERMANN, Nadja. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.

NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia ou helenismo e pessimismo. São Paulo: Companhia das Letras. 2001.

PEREIRA, Marcos Villela. Contribuições para entender a Experiência Estética. Revista Lusófona de Educação, América do Norte, n.18, p.111-123, dez. 2011.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: EXO Experimental, 2009.

SILVA, Carla Odete Balestro da. Docência no PROEJA: pensando a formação continuada. In: MARASCHIN, Mariglei S. et al. Formação docente, acesso e permanência na educação profissional: estudos sobre o PROEJA. Pelotas: Editora da UFPEL, 2012.

Published

2016-12-31

How to Cite

Amaral, C. G. F. do, & Loponte, L. G. (2016). Contemporary art and technological education: possible displacements. Educação, 39(4), s76-s85. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.22431