Contemporary art and technological education: possible displacements
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.22431Keywords:
Art. Teaching. Technological education. Displacements.Abstract
This article brings some possible relationship between art area, teaching and technological education, with emphasis on teacher’ formation to technical education. Showing considerations based on a Master’s research, and having theorethical suport in Nietzsche and Foucault, we treat the moviments caused by the presence of art, especially contemporary art in the context of technological education as displacements and we question this displacements relationship with the formation potential of experience whit contemporary art, teacher’ formation of teachers who work in technological education and conceptions of art presentes in this educational system. Finally, we described about possibilities to opening to art at technological education and about the potential of contemporary art to develop strategies to continuing education on PTE.
Downloads
References
AGIRRE, Imanol. Teorías e Prácticas em Educación Artística: Ideas para uma revisión pragmatista de la experiencia estética. Barcelona: Octaedro/EUB, 2005.
AMORIM, Verussi; CASTANHO, Maria Eugênia. Por uma educação estética na formação universitária de docentes. Campinas: Educação e Sociedade, vol. 29, n. 105, p. 1167-1184, set./dez. 2008.
ARCHER, Michel. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BRASIL. Resolução n. 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 21 de setembro de 2012, Seção 1, p. 22, 2012.
CANTON, Kátia. Do moderno ao contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
FAVARETTO, Celso. Arte contemporânea e educação. Revista Iberoamericana de Educación, n. 53, p. 225-235, 2010.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Editora Unijuí, 2010.
HERMANN, Nadja. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.
NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia ou helenismo e pessimismo. São Paulo: Companhia das Letras. 2001.
PEREIRA, Marcos Villela. Contribuições para entender a Experiência Estética. Revista Lusófona de Educação, América do Norte, n.18, p.111-123, dez. 2011.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: EXO Experimental, 2009.
SILVA, Carla Odete Balestro da. Docência no PROEJA: pensando a formação continuada. In: MARASCHIN, Mariglei S. et al. Formação docente, acesso e permanência na educação profissional: estudos sobre o PROEJA. Pelotas: Editora da UFPEL, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.