Parenting education and social pedagogy: evaluation an intervention proposal

Authors

  • Narjara Mendes Garcia Universidade Federal do Rio Grande
  • Maria Angela Mattar Yunes Centro Universitário La Salle
  • Ana Maria Tomás Almeida Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.21396

Keywords:

Social Pedagogy. Parental education. Families. Parenting. Social educators.

Abstract

Parenting educational interventions are rare in Brazil and relate to the field of social pedagogy. This proposal presents the analysis of a proposal on a family educational program for the promotion of responsible parenting. Therefore, a parenting educational european program was conducted in a Brazilian context entitled “Growing as a Happy Family”. It was investigated: the dynamics of operation, the role of the facilitators, the satisfaction/ effectiveness in the view of the team of educators and the participating families. The results indicated a need to guarantee the adherence/participation of families and some adjustments to the Brazilian context. The elements that mostly contributed to the satisfaction/effectiveness of the parenting educational program in Brazil were the quality of pedagogical mediation of the educators with the families, the systemic approach to the educational proposal content and the use of methodologies of Social Pedagogy that are based on dialogue and respect to the individual and cultural differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Narjara Mendes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande

Pedagoga e Doutora em Educação Ambiental. Professora Adjunta do Instituto de Educação na Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental - PPGEA/FURG. Pesquisa do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação da Infância - NEPE/ FURG

Maria Angela Mattar Yunes, Centro Universitário La Salle

Psicóloga e Doutora em Psicologia da Educação. Professora permanente no Programa de Pós-Graduação do Unilasalle e colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental, FURG.

Ana Maria Tomás Almeida, Universidade do Minho

Psicóloga e Doutora em Educação da Infância. Professora permanente no Instituto de Educação. Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Intervenção social com crianças, adolescentes e famílias, Universidade do Minho.

References

ALMEIDA, Ana Maria Tomás et al. Avaliação da satisfação e eficácia do programa de formação parental (versão para pais). Instrumento de pesquisa impresso. Universidade do Minho, Portugal, 2008.

ALMEIDA, Ana Maria Tomás et al. Parent education interventions: results from a national study in Portugal. European Journal of Developmental Psychology, London, v. 9, n. 1, p.135-149, 2012. http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2011.647865

BRONFENBRENNER, Urie. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

CARVALHO, Adalberto Dias de; BAPTISTA, Isabel. Educação social: fundamentos e estratégias. Porto, Portugal: Porto Editora, 2004. (Coleção Educação e Trabalho Social, 01).

CECCONELLO, Alessandra Marques; KOLLER, Silvia Helena. Inserção ecológica na comunidade: uma proposta metodológica para o estudo de famílias em situação de risco. In: KOLLER, Silvia Helena (Org.). Ecologia do desenvolvimento humano: pesquisa e intervenção no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 267-292.

CHARMAZ, Kathy. A construção da teoria fundamentada. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CHILDONEUROPE. Survey on the role of parents and support from the governments in the EU. Strasbourg, France: Council of Europe Publications, 2007.

SAMPAIO, Daniel; CRUZ, Hugo; CARVALHO, Maria. Crianças e jovens em risco: a família no centro da intervenção. Cascais, Portugal: Princípia, 2011.

DEMO, Pedro. Participação é conquista: noções de política participativa. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

GARCIA, Narjara Mendes. Educação parental: estratégias de intervenção protetiva e as interfaces com a Educação Ambiental. Tese (Doutorado em Educação Ambiental) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2012.

HEATH, Harriet. Assessing and delivery parent support. In: HOGHUGHI, Masud; LONG, Nicholas (Ed.). Handbook of parenting: theory and research for practice. London: British Library, 2004.

PRATI, Larissa et al. Revisando a inserção ecológica: uma proposta de sistematização. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p.160-169, 2008.

QUINTANA, Juan Carlos Martín et al. Programas de educación parental. Intervención Psicosocial, Madrid, v. 18, n. 2, p. 121-133, 2009.

QUINTANA, Juan Carlos Martín; LÓPEZ, Maria José Rodrigo, 2013. La romoción de la parentalidad positiva. Revista Educação, Ciência e Cultura, UnilaSalle, Canoas, v. 18, n. 1, p. 77-78, jan./jun. 2013.

RODRIGO, Maria José et al. Preservación familiar: um enfoque positivo para la intervención com famílias. Madrid, Espanha: Ediciones Pirámide, 2008a.

RODRIGO, Maria José et al. Crecer felices en família: um programa de apoyo psicoeducativo para promover el desarrollo infantil. Canarias, Espanha: Dirección General de Acción Social, Consejería de Sanidad y Bienestar Social, Junta de Castilha y León, 2008b.

SERRANO, Glória Pérez. Elaboração de projectos sociais: casos práticos. Porto: Porto Editora, 2008.

Published

2016-07-06

How to Cite

Garcia, N. M., Yunes, M. A. M., & Almeida, A. M. T. (2016). Parenting education and social pedagogy: evaluation an intervention proposal. Educação, 39(1), 94–104. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.21396