Archaeology of school practice in education of children
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.20091Keywords:
Archaeology. School practice. Education. Teacher education. Material culture.Abstract
The reflections presented in this article flow from the research experience and extension developed in institutions of Basic School and Childhood Education Schools. The idea of working with the Archaeology of School Practice emerged from our immersion in scientific research fields in schools and the observation and recording of numerous school practices, which, at the end of the school year, ended up getting lost, there being no systematization and production of a collection of rich material studies and teacher training. We seek, in archeology, concepts, procedures and data collection methods for considering the numerous digital collections of constitution of possibilities that enable the analysis of teaching material production in basic education, limiting our field of inquiry to the “Childhood School understood as the Childhood Education Schools (EI) and the early years of Elementary School (EF), starting from the understanding that the students of these levels of education they are still children and that coordination and policy transition between these schools need to be rethought continuously.
Downloads
References
BANCO INTERNACIONAL DE OBJETOS EDUCACIONAIS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DO PROJETO ODIN. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 174-193, jan./jun. 2012.
BAUDRILLARD, Jean. O sistema dos objetos. 4. ed., 3ª reimpressão. Tradução de Zulmira Ribeiro Tavares. São Paulo: Perspectiva, 2006.
BAUER, Martin W.; GASKELL, G. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
BEAUD, Stephan; WEBER, Florence. Guia da pesquisa de campo. Produzir e analisar dados etnográficos. Petrópolis: Vozes, 2007.
BENCOSTA, Marcus Levy (Org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1993.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; ESPÓSITO, Vitória Helena Cunha. Pesquisa qualitativa em educação. Piracicaba: Editora Unimep, 1997.
BINOTTO, Sibila F. T.; BASSO, Marcus V. A. Banco Internacional de Objetos Educacionais: um relato de experiência do Projeto ODIN. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 17, n. 1, jan./jul. 2012.
BITTENCOURT, José Neves. Armas, beleza, computadores: a cultura material em algumas observações introdutórias. Bol. Mus. Para. Emílio Goeldi. Ciênc. hum. [on-line], v. 6, n. 1, p. 25-39, 2011 [citado 2014-10-22]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222011000100003&lng=p t&nrm=iso. Acesso em: 10 nov. 2014. ISSN 1981-8122. http://dx.doi.org/10.1590/S1981-81222011000100003
BOGDAN, Robert C. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRAUDEL, Fernand. Civilização material e capitalismo. São Paulo: Cosmos, 1967.
CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira; ZAGO, Nadir (Org.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em Sociologia da Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora da UNESP, 1998.
CORBIN, Juliet; STRAUSS, Anselm. Basics of qualitative research: tecniques and procedures for developing grounded theory. 2. ed. Thousand Oaks, London e New Delhi: Sage, 1998.
COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002a.
DENZIN, Norman K. Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage, 2000.
DEPPERMANN, Arnulf. Gespräche analysieren. Eine Einführung. Opladen: Leske+Budrich, 2001.
FLICK, Uwe. Dados visuais para pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman/Artmed, 2009.
FLICK, Uwe. Desenho na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman/Artmed, 2009.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Grall, 1979.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
FUNARI, P. P. A.; HALL, M.; JONES, S. (Ed.). Historical archaeology, back from the edge. Londres, Routledge, 1999.
GHIGLIONE, Rodolphe; MATALON, Benjamin. O inquérito. Teoria e prática. Oeiras: Celta Editora, 1997.
HÉBRARD, Jean. Por uma bibliografia material das escritas ordinárias: o espaço gráfico do caderno escolar (França – séculos XIX e XX). Revista Brasileira de História da Educação – RBHE, n. 1, p. 115-142, jan./jun. 2001. KRAMER, Carol (Ed.). Ethnoarchaeology: implications of ethnography for archaeology. New York: Columbia University Press, 1979. p. 277-287.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 6. ed. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2012.
LIMA, Tania Andrade. Cultura material: a dimensão concreta das relações sociais. Bol. Mus. Para. Emílio Goeldi. Ciênc. hum. [on-line]. v. 6, n. 1, p. 11-23, 2011 [citado 2014-10-22]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81222011000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 21 dez. 2014. ISSN 1981-8122. http://dx.doi.org/10.1590/S1981-81222011000100002
MARSHALL, Y. What is community archaeology? World Archaeology, 32 (02), p. 211-219, 2002. http://dx.doi.org/10.1080/0043824022000007062
MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
MAUSS, Marcel; HUBERT, Henri. Sobre o sacrifício. São Paulo: Cosac & Naify, 2005.
MERLEAU-PONTY, Maurice. O primado da percepção e suas consequências filosóficas. Campinas, SP, 1990.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
OLSEN, Bjørnar. Material culture after text: re-membering things. Norwegian Archaeological Review, v. 36, n. 2, p. 87-104, 2003. http://dx.doi.org/10.1080/00293650310000650
PATRÍCIO, Ângela. Notas sobre o mobiliário escolar em Portugal no século XX. Lisboa, 2006. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/opombo/hfe/lugares/mobiliario/hfe.htm. Acesso em: 08 out. 2014.
REIS, Magali. À imagem e semelhança: um estudo sobre a criança na pintura de Eliseu Visconti, Vicente do Rego Monteiro, Tarsila do Amaral e Lasar Segal. (Tese de Doutorado) – Faculdade de Educação, UNICAMP, 2007.
ROCHE, Daniel. História das coisas banais. Tradução de Telma Costa. Lisboa: Editorial Teorema, 1998.
SCHIFFER, Michael Brian. Social theory in archaeology. Building bridges. In: SCHIFFER, M. B. (ed.). Social theory in archaeology. Salt Lake City: The University of Utah Press, 2000. p. 1-13.
TAROT, Camile. Marcel Mauss et l’invention du symbolique. La Revue du MAUSS, semestrielle: Plus réel que le réel, le symbolisme, n. 12, 1998.
TRIGER, Bruce G. História do pensamento arqueológico. São Paulo: Odysseus, 2004.
VIGARELLO, Georges. O limpo e o sujo, uma história da higiene corporal. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
WENDRICH, Wileke (Org.). Archaeology and apprenticeship: body knowledge, identity, and communities of practice. Arizona, EUA: The University of Arizona Press, 2013.
WUCHTERL, Kurt. Methoden der gegenwartsphilosophie. Rationalitätskonzepte im Widerstreit. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.