From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education

Authors

  • Simone Zanon Moschen Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Roselene Gurski Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Carla Karnoppi Vasques Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.2.20046

Keywords:

Special education. Psychoanalysis. Subject. Play.

Abstract

Starting from the conception of language that reinforces the thinking of Freud and Lacan, the present article proposes to think about the subject of special education= and the knowledge involved in the pedagogical acting. The articulators of our propositions are: a posteriori as psychic temporality; playing as a paradigm of creation; torsion that conjugates the separation between me and the other and between reality and language; desecration of educational devices as an emerging political task. Working with the operators mentioned above allows us to assess what it is proposed as “pedagogical jerry-rigging”, namely, the attempt to make the cultural heritage which has been accumulated over the generations go through not institutionalized ways.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simone Zanon Moschen, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicanalista, membro da Associação Psicanalítica de Porto Alegre, RS. Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (FACED/UFRGS). Professora da Pós-Graduação da FACED/UFRGS.

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007. BARROS, Manuel. Memórias inventadas – a infância. São Paulo: Planeta, 2003.

CABASSU, Gabriela. Palavras em torno do berço. In. WANDERLEY, Daniela Britto (Org.). Palavras em torno do berço: intervenções precoces bebê e família. Salvador: Ágalma, 2007.

FREUD, Sigmund (1895). Projeto para uma psicologia científica In: FREUD, Sigmund. Obras completas. v. I. Rio de Janeiro: Imago, 1972.

FREUD, Sigmund (1905). Três ensaios sobre a teoria da sexualidade In: FREUD, Sigmund. Obras completas. v. VI. Rio de Janeiro: Imago, 1972.

FREUD, Sigmund (1910). A significação antitética das palavras In: FREUD, Sigmund. Obras completas. v. XI. Rio de Janeiro: Imago, 1972.

FREUD, Sigmund (1920). Além do princípio do prazer In: FREUD, Sigmund. Obras completas. v. II. Rio de Janeiro: Imago, 2006.

PEREIRA, Lucia Serrano. O conto Machadiano: uma experiência de vertigem. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2008.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2004.

Published

2015-11-10

How to Cite

Moschen, S. Z., Gurski, R., & Vasques, C. K. (2015). From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education. Educação, 38(2), 203–211. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.2.20046

Issue

Section

Dossiê - Educação Especial e Psicanálise

Most read articles by the same author(s)