Teaching and their knowledge: value of testimony for the education

Authors

  • Maiane Liana Hatschbach Ourique Universidade Federal do Pampa
  • Eliana Regina Fritzen Pedroso Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.19980

Keywords:

Teaching. Knowledge. Training. Testimony. Post-traumatic.

Abstract

This paper investigates how the formation process of teaching perceives the knowledge necessary for education in a post-traumatic century. In view that the formative need to understand critically the value of belonging to the world and the constitution of this human historicity, this work enphasizes the idea of knowing with its potentials epistemic, ethics and aesthetics. This research too reflected the notion that knowledge has the function to “bind man at the world”. That is why to evoke the memory and otherness to approach the events, the knowledges teaching are alsoaffected by catastrophic events and tragedies that comprehended the humanity history. Thus, knowledge of the testimony shall be an interesting bridge to an education that values the plurality from the reconciliation between the past and the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maiane Liana Hatschbach Ourique, Universidade Federal do Pampa

Mestre e doutora em Educação. Professora Adjunta da Universidade Federal do Pampa, Jaguarão/RS/BR,

Eliana Regina Fritzen Pedroso, Universidade Federal de Santa Maria

Pedagoga, mestranda em Educação do Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS/BR

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, T. W. A arte é alegre? In: RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton; ZUIN, Antonio Alvaro Soares; PUCCI, Bruno. Teoria crítica, estética e educação. Campinas: Autores Associados, 2001. p. 11-18.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução: Mauro W. Barbosa. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

AMÉRY, Jean. Além do crime e castigo: tentativas de superação. Tradução de Marijane Lisboa. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013. BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza; sobre o conceito da história. In: ______. Magia e técnica, arte e política. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1986, p. 114-119.

BOMBASSARO, Luiz Carlos. As fronteiras da epistemologia: uma introdução ao problema da racionalidade e da historicidade do conhecimento. Petrópolis: Vozes 1992.

BOUFLEUER, José Pedro. O operar pedagógico sob o primado da comunicação: a pedagogia em perspectiva autofundante. In: Reunião Anual da Anped, 30, 2007, Caxambu. Anais... Caxambu: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação, 2007. [1 CD-ROM].

CELAN, Paul. A arte poética: o meridiano e outros textos. Lisboa: Cotovia, 1996.

CELAN, P. Obras completas. Madrid: Editorial Trotta, 2004.

DE MARCO, Valeria. A literatura de testemunho e a violência de estado. Lua Nova, São Paulo, n. 62, p. 45-68, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ln/n62/a04n62. Acesso em: 20 fev. 2015.

FELMAN, Shoshana. Educação e crise ou as vicissitudes do ensinar. In: NESTROVSKI, Arthur; SELIGMANN-SILVA, Márcio (orgs.). Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, 2000, p. 13-72.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Tradução: Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, 1997.

HABERMAS, Jürgen. A constelação pós-nacional: ensaios políticos. São Paulo: Littera Mundi, 2001.

HABERMAS, J. Verdade e justificação. São Paulo: Loyola, 2004.

HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Unijuí, 2010.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX (1914-1921). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

JIMENEZ, Marc. O que é estética? São Leopoldo: Ed. Unisinos, 1999.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.

MATTÉI, Jean-François. A barbárie interior: ensaio sobre o i-mundo moderno. Tradução: Isabel Maria Loureiro. São Paulo:

Editora Unesp, 2002.

PAGNI, Pedro G.; GELAMO, Rodrigo P. (orgs.). Experiência, educação e contemporaneidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. Tradução: Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LEVI, Primo. É isto um homem? Tradução: Luigi del Re. Rio de Janeiro: Rocco, 1988.

LEVI, P. Os afogados e os sobreviventes. Tradução de Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

LEVI, P. A trégua. Tradução: Marco Lucchesi. São Paulo, Companhia das Letras, 1997.

RAJCHMAN, Chil. Mais sobre Eu Sou o Último Judeu – Treblinka (1942-1943). Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Tradução de Alain François. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.

SCHLOSS, Eva. Mais sobre Depois de Auschwitz – o emocionante relato de uma jovem que sobreviveu ao Holocausto. Tradução: Amanda Moura. São Paulo: Universo dos Livros, 2013.

VENEZIA, Shlomo. Sonderkommando: no inferno das câmaras de gás. Tradução: Jorge Bastos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2016-09-08

How to Cite

Ourique, M. L. H., & Pedroso, E. R. F. (2016). Teaching and their knowledge: value of testimony for the education. Educação, 39(2), 202–210. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.19980

Issue

Section

Other Topics