Teaching and their knowledge: value of testimony for the education
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.19980Keywords:
Teaching. Knowledge. Training. Testimony. Post-traumatic.Abstract
This paper investigates how the formation process of teaching perceives the knowledge necessary for education in a post-traumatic century. In view that the formative need to understand critically the value of belonging to the world and the constitution of this human historicity, this work enphasizes the idea of knowing with its potentials epistemic, ethics and aesthetics. This research too reflected the notion that knowledge has the function to “bind man at the world”. That is why to evoke the memory and otherness to approach the events, the knowledges teaching are alsoaffected by catastrophic events and tragedies that comprehended the humanity history. Thus, knowledge of the testimony shall be an interesting bridge to an education that values the plurality from the reconciliation between the past and the present.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, T. W. A arte é alegre? In: RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton; ZUIN, Antonio Alvaro Soares; PUCCI, Bruno. Teoria crítica, estética e educação. Campinas: Autores Associados, 2001. p. 11-18.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução: Mauro W. Barbosa. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
AMÉRY, Jean. Além do crime e castigo: tentativas de superação. Tradução de Marijane Lisboa. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013. BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza; sobre o conceito da história. In: ______. Magia e técnica, arte e política. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1986, p. 114-119.
BOMBASSARO, Luiz Carlos. As fronteiras da epistemologia: uma introdução ao problema da racionalidade e da historicidade do conhecimento. Petrópolis: Vozes 1992.
BOUFLEUER, José Pedro. O operar pedagógico sob o primado da comunicação: a pedagogia em perspectiva autofundante. In: Reunião Anual da Anped, 30, 2007, Caxambu. Anais... Caxambu: Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação, 2007. [1 CD-ROM].
CELAN, Paul. A arte poética: o meridiano e outros textos. Lisboa: Cotovia, 1996.
CELAN, P. Obras completas. Madrid: Editorial Trotta, 2004.
DE MARCO, Valeria. A literatura de testemunho e a violência de estado. Lua Nova, São Paulo, n. 62, p. 45-68, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ln/n62/a04n62. Acesso em: 20 fev. 2015.
FELMAN, Shoshana. Educação e crise ou as vicissitudes do ensinar. In: NESTROVSKI, Arthur; SELIGMANN-SILVA, Márcio (orgs.). Catástrofe e representação: ensaios. São Paulo: Escuta, 2000, p. 13-72.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método. Tradução: Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, 1997.
HABERMAS, Jürgen. A constelação pós-nacional: ensaios políticos. São Paulo: Littera Mundi, 2001.
HABERMAS, J. Verdade e justificação. São Paulo: Loyola, 2004.
HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética. Ijuí: Unijuí, 2010.
HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX (1914-1921). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
JIMENEZ, Marc. O que é estética? São Leopoldo: Ed. Unisinos, 1999.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.
MATTÉI, Jean-François. A barbárie interior: ensaio sobre o i-mundo moderno. Tradução: Isabel Maria Loureiro. São Paulo:
Editora Unesp, 2002.
PAGNI, Pedro G.; GELAMO, Rodrigo P. (orgs.). Experiência, educação e contemporaneidade. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. Tradução: Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2002.
LEVI, Primo. É isto um homem? Tradução: Luigi del Re. Rio de Janeiro: Rocco, 1988.
LEVI, P. Os afogados e os sobreviventes. Tradução de Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
LEVI, P. A trégua. Tradução: Marco Lucchesi. São Paulo, Companhia das Letras, 1997.
RAJCHMAN, Chil. Mais sobre Eu Sou o Último Judeu – Treblinka (1942-1943). Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Tradução de Alain François. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.
SCHLOSS, Eva. Mais sobre Depois de Auschwitz – o emocionante relato de uma jovem que sobreviveu ao Holocausto. Tradução: Amanda Moura. São Paulo: Universo dos Livros, 2013.
VENEZIA, Shlomo. Sonderkommando: no inferno das câmaras de gás. Tradução: Jorge Bastos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.