Textuality, curriculum and investigation
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.19711Keywords:
Curriculum. Textuality. Discourse.Abstract
This article is the result of reflecting on how we have incorporated the idea of a text as the fabric that makes up multiple layers of reading, as proposed by Derrida, borrowing from Ernesto Laclau to think the social as text. Our goal is to explicit the anti-realist standpoints that support our research, agreeing with Laclau and Derrida, Lopes and Macedo, that, in general textuality, nothing can with any finality establish a meaning. Therefore, we seek to highlight that every effort in imposing a standard with the intention of grasping that meaning is, invariably, destined to fail. The research on and in the textuality wants to highlight the possibilities of disturb the objectivity as a last truth or grounding. This perspective let us think about the contingency as a way that open new inscriptions/writings, new interpretations, produced in an articulation of differences as reclaims of a non-presence. By this way, we defend every discursive formation as built in a radical indecidibility, never erased in the meaning game tension.
Downloads
References
BIESTA, G. Say you want a revolution: suggestions for the impossible future of critical pedagogy. Educational theory, v. 48, n. 4, p. 499-510, 1998. Disponível em: www.periodicos.capes.gov.br. Acesso em: 27 jan. 2013.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais – introdução aos parâmetros curriculares nacionais (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, novembro, 1997.
COSTA, H. H. C.; PEREIRA, T. V. Sentidos de interdisciplinaridade articulados nas políticas de currículo: o caso das disciplinas ciências naturais e geografia. Cadernos de educação (FaE/PPGE/UFPel), n. 44, p. 293-318, 2013. Disponível em: http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/2749. Acesso em: 7 nov. 2014.
DERRIDA, J. A farmácia de Platão. São Paulo: Iluminuras, 1991a.
DERRIDA, J. Margens da filosofia. Campinas, São Paulo: Papirus, 1991b.
DERRIDA, J. Limited Inc. Campinas: Papirus, 1991c.
DERRIDA, J. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2008.
DERRIDA, J. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 2011.
DERRIDA, J. El otro [autrui] es secreto porque es otro [autre]. Le monde de l’éducation, entrevista con Antoine Spire, n. 284, sept. 2000. Derrida en castellano. Disponível em: http://www.jacquesderrida.com.ar/textos/derrida_otro.htm. Acesso em: 10 jan. 2014.
LACLAU, E. Discourse. In.: GOODIN, R. A., PETTIT, P. (eds.). A companion to contemporary political philosophy. Oxford: Blackwell, v. 2, p. 431-437, 1995.
LACLAU, E. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011a.
LACLAU, E. La función retórica de las categorías psicoanalíticas. Diecisete: teoría crítica, psicanálisis, acontecimientos. Disponível em: http://www.diecisiete.mx/expedientes/psicoanalisis-y-politica/50-la-funcion-retorica-delas-categorias-psicoanaliticas.html. Acesso em: nov. 2011b.
LACLAU, E. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2010.
LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonía y estrategia socialista: hacia una radicalización de la democracia. 3. ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2010.
LOPES, A. C. Discurso e representação na política de currículo: o caso do ensino médio (2003-2010). Projeto de Pesquisa UERJ/CNPq, 2011.
LOPES, A. C. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade & Culturas, n. 39, p. 7-23, 2013.
LOPES, A. C. Democracia nas políticas de currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 147, set./dez. 2012, p. 700-715. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf>. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-z5742012000300003
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011. MACEDO, E. Currículo: política, cultura e poder. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 02, p. 98-133, jul./dez. 2006a. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org.
MACEDO, E. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, maio/ago. 2006b.
MACEDO, E. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, v. 42 n. 147, p. 716-737, set./dez., 2012. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000300004
MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. Currículo, conhecimento e cultura. In: Indagações sobre currículo. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF, 2007, 48 p.
YOUNG, Michael; MULLER, Johan. Verdade e veracidade na sociologia do conhecimento educacional. Educação em Revista, Belo Horizonte, MG, v. 45, p. 159-196, jun. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.