Textuality, curriculum and investigation

Authors

  • Érika Virgílio Rodrigues da Cunha Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Hugo Heleno Camilo Costa Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Talita Vidal Pereira Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.19711

Keywords:

Curriculum. Textuality. Discourse.

Abstract

This article is the result of reflecting on how we have incorporated the idea of a text as the fabric that makes up multiple layers of reading, as proposed by Derrida, borrowing from Ernesto Laclau to think the social as text. Our goal is to explicit the anti-realist standpoints that support our research, agreeing with Laclau and Derrida, Lopes and Macedo, that, in general textuality, nothing can with any finality establish a meaning. Therefore, we seek to highlight that every effort in imposing a standard with the intention of grasping that meaning is, invariably, destined to fail. The research on and in the textuality wants to highlight the possibilities of disturb the objectivity as a last truth or grounding. This perspective let us think about the contingency as a way that open new inscriptions/writings, new interpretations, produced in an articulation of differences as reclaims of a non-presence. By this way, we defend every discursive formation as built in a radical indecidibility, never erased in the meaning game tension.

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Author Biographies

Érika Virgílio Rodrigues da Cunha, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso. É professora assistente na Universidade Federal de Mato Grosso e Doutora em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atua no Grupo de Pesquisa Políticas de Currículo e Cultura (www.curriculo-uerj.pro.br). Pesquisa políticas de currículo auto-denominadas democráticas. Trabalha com as disciplinas Didática e Currículo.

Hugo Heleno Camilo Costa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente, cursa o doutorado em Educação no ProPEd/UERJ. Compõe o Grupo de Pesquisa Políticas de currículo e Cultura e o Núcleo Interdisciplinar de estudos da Baixada Fluminense . É professor substituto da Faculdade de Educação da UERJ e tem experiência docente nas áreas de Pedagogia e Licenciaturas, especificamente nas disciplinas: Currículo, Didática, Avaliação, Estágio Supervisionado e Ensino de Geografia. Atua principalmente nos seguintes temas:Políticas de Currículo, Ensino de Geografia, Teoria do Discurso, Integração Curricular, Interdisciplinaridade, Educação básica.

Talita Vidal Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora adjunta na Universidade do Estado do Rio de Janeiro/ Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF), atuando no Departamento de Formação de Professores e como Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas. Integra os Grupos de Pesquisa Currículo, Formação e Educação em Direitos Humanos e Políticas de Currículo e Cultura. Doutora em Educação pela UERJ; Mestre em Educação pela UFRJ e Licenciada em Química pela UFRJ. Atuação na Educação Básica de 1985 a 2012. Participa da Rede Latino-americana de Teoria do Discurso, e do Grupo de Trabalho de Currículo (GT 12) da Anped. É sócia da Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Produção acadêmica orientada principalmente para os seguintes temas: Currículo; Cultura; Conhecimento, Formação Docente e Práticas Pedagógicas. Orientadora de mestrado.

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Published

2016-09-06

How to Cite

Cunha, Érika V. R. da, Costa, H. H. C., & Pereira, T. V. (2016). Textuality, curriculum and investigation. Educação, 39(2), 185–193. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.19711

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