Nine year Basic Education in public school and private: different realities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.19676

Keywords:

Public policies. Nine-year Basic Education. Five to six-year-old children characteristics.

Abstract

This article presents information about a research conducted in two Basic Education schools in the city of São Paulo, one public and another private, in 2011, which aimed at analysing and verifying if the implementing process of the Nine-year Basic Education System – Law 11.114/05 – has respected the specific features of children between 5 and 6 years of age, postulated by authors such as Piaget, Vygotsky and Wallon. The empirical data was collected through the observation of 1st grade lessons, interviews with the pupils’ educators and an analysis of the Pedagogic Project. The results have shown that the steps taken were different in what concerns the physical and social environment of the new first grades, the teaching methodology, the relationship teacher-student, the teacher selection, the continuing education of teachers and the approach to the children in their uniquiness, thus revealing two diametrically opposed educational realities.

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Author Biography

Neide Barbosa Saisi, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Graduada em Pedagogia (1975) e Psicologia (2000) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP; Mestre em Educação - Psicologia da Educação (1985) e Doutora em Educação - Psicologia da Educação (1996), ambos pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente é professora titular dessa Universidade, na qual também foi Ouvidora Pública por 4 anos, Coordenadora do curso de Pedagogia, Vice-chefe do Departamento de Fundamentos da Educação, com inúmeras participações em comissões e representações. Possui experiência na área de Educação em Psicologia da Educação, com ênfase na formação de professor de Educação Infantil, Ensino Fundamental, Médio e de Gestores Empresariais. Atua principalmente nos seguintes temas: educação, desenvolvimento, aprendizagem, cognição, perfil do educador, formação de professor e gestão escolar. Realiza trabalhos de assessoria, consultoria, coordenação de cursos, pesquisas em educação, participação em bancas de Mestrado e Doutorado e orientações de Monografias, TCCs e Iniciação Científica.

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Published

2016-07-01

How to Cite

Saisi, N. B. (2016). Nine year Basic Education in public school and private: different realities. Educação, 39(1), 22–32. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.19676