Planning and participation: national events in education after the 1988 Constitution
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.2.16341Keywords:
Planning. National Education Plan. Social participation. Logics of action. Education entities.Abstract
The article discusses the participation of different actors in the planning of public policies in education with a focus on systematic organization of meetings, congresses and conferences that brought together educators, political activists and authorities in the area of education, their propositions and differences in the diagnosis of Brazilian education and in the formulation of national education plans. The study investigates the National Week on Education for All and the National Conference on Education for All held in 1993 and 1994, the I and II National Conference on Education held in 1996 and 1997, and the National Education Conference 2010. In addition to changes in conceptions of state planning, it is considered that these events contribute to the spread of common logics of action, allowing for consensus building and so that actors responsible for the implementation of educational policies in territories socially unequal and diverse, pursue actively the results agreed desirable.Downloads
References
AGUIAR, Márcia Ângela da S. Avaliação do Plano Nacional de Educação 2001-2009: questões para reflexão. Educação & Sociedade, v. 31, n. 112, p. 707-727, 2010.
BOLLMANN, Maria da Graça Nóbrega. Revendo o Plano Nacional de Educação: proposta da sociedade brasileira. Educação & Sociedade, v. 31, n. 112, p. 657-676, 2010.
BORDIGNON, Genuíno. O planejamento educacional no Brasil. Brasília: MEC, Fórum Nacional de Educação, 2011.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 5 out. 1988.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Plano Decenal de Educação para Todos. Brasília: MEC, 1993.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. O que é o Plano Decenal de Educação para Todos. Brasília: MEC/SEF, 1993a
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Portaria
n. 489 de 18 de março de 1993. In: Documenta, n. 387, p. 228, mar. 1993b.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Conferência Nacional de Educação para Todos. Anais. Brasília, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Pacto pela valorização do magistério e qualidade da educação: conferência nacional, acordo de educação para todos: compromisso com a qualidade e a profissionalização do magistério, por uma escola de cidadãos. República Federativa do Brasil, Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental, p. 16.1994a.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 10 jan. 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Executiva. Documento final da CONAE. Brasília: MEC/CONAE, 27 maio 2010.
BRASIL. Projeto de Lei n. 8.035, de 20 de dezembro de 2010. Aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020 e dá outras providências. Brasília, 20 dez. 2010. [Projeto de lei, encaminhado pelo Poder Executivo ao Congresso Nacional em 20 de dezembro de 2010].
COMITÊ EDITORIAL. Entrevista: A Conferência Nacional de Educação (CONAE) e o Plano Nacional de Educação (PNE). Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 1031-1058, jul.-set. 2010.
I CONED. Relatório com as diretrizes do I CONED para o Plano Nacional de Educação. Belo Horizonte, APUBH, 1997.
II CONED. Subsídios às discussões preparatórias do II CONED. Belo Horizonte, APUBH, 1997.
II CONED. Plano Nacional de Educação: proposta da sociedade brasileira. Belo Horizonte, APUBH, 1997a.
CUNHA, Célio da. Plano Decenal: fundamentos, trajetória e alcance social. Brasília, Em Aberto, ano 13, n. 59, jul.-set. 1993.
DOURADO, Luiz Fernandes. Avaliação do Plano Nacional de Educação 2001-2009: questões estruturais e conjunturais de uma política. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 677-705, 2010.
EDITORIAL. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 649-653, 2010.
ENTREVISTA de Francisco das Chagas Fernandes. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 1031-1058, 2010.
FONSECA, Marília. O Banco Mundial como referência para a justiça social no terceiro mundo: evidências do caso brasileiro. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, USP, v. 24, n. 1, p. 37-69, jan.-jun. 1998.
FREITAG, Bárbara. “Educação para Todos” e a atuação da indústria cultural (mesa-redonda). Brasília, Rev. Bras. Est. Pedag., v. 67, n. 155, p. 171-206, jan.-abr. 1986.
FREITAS, Dirce Nei Teixeira de. Avaliação e gestão de-
mocrática na regulação da educação básica brasileira: uma relação a avaliar. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 99, p. 501-521, 2007.
GADOTTI, Moacir. Da palavra à ação. In: MEC/INEP. Educação para Todos: avaliação da década. Brasília, 2000.
GARCIA, Walter E. O Plano Decenal que nós queremos. Em Aberto, Brasília, ano 13, n. 59, jul.-set. 1993.
GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e educação.
ed. São Paulo: Cortez (Questões da nossa época), 1999.
GUEDES, Edna G. S. O. Políticas públicas de formação de professores: PROCAP, os passos e descompassos de uma experiência de formação continuada no município de Buritizeiro (MG). 2003. Dissertação (Mestrado Educação) – Universidade de Uberaba, Uberaba, 2003.
HORTA, José Silvério Bahia. Plano Nacional de Educação: da tecnocracia à participação democrática. In: CURY, Carlos Roberto Jamil et al. (Org.). Medo à liberdade e compromisso democrático: LDB e Plano Nacional de Educação. São Paulo: Editora do Brasil, 1997.
MACHADO, Maria Aglaê de Medeiros. O plano decenal e os compromissos de Jomtien. In: MEC/INEP. Educação para Todos: avaliação da década. Brasília, 2000.
MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos Discursos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
MILITÃO, Silvio Cesar Nunes; PERBONI, Fábio; MILITÃO, Andreia Nunes. O novo PNE (2011-2020): convergências e divergências. CONGRESSO DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 10. Curitiba, 2011, p. 8103-8116. Anais. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5866_3463.pdf Acesso em: maio 2013.
SANTOS, Lucíola Licínio. Diretrizes curriculares nacionais para o ensino fundamental de 9 anos e o Plano Nacional de Educação: abrindo a discussão. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 833-850, jul.-set. 2010.
SAVIANI, Demerval 2010. [Sistema de educação: Subsídios para a Conferência Nacional de Educação, 2010. Disponível em: http://conae.mec.gov.br/images/stories/pdf/conae_dermevalsaviani.pdf Acesso em: jan. 2013.
SILVA JÚNIOR, João dos Reis. Mudanças estruturais no capitalismo e a política educacional do Governo FHC: o caso do ensino médio. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 201-233, 2002.
VALENTE, Ivan; ROMANO, Roberto. PNE: Plano Nacional de Educação ou carta de intenções? Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 96-107, set. 2002.
VIEIRA, Sofia Lerche. Estado e política de formação de magistério. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 103, p. 53-67, mar. 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.