Parents and children in two french books of children’s literature

Authors

  • Adriana Pastorello Buim Arena Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Universidade Federal de Uberlândia
  • Dagoberto Buim Arena Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Unesp - Campus de Marília

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.14353

Keywords:

Children’s literature French. Concept of child. Reading in the family. Formation of the reader.

Abstract

How to teach your parents to love books for children, Alain Serres and Bruno Heitz and What is a good book? Emmanuel Parmentier, are two French books for apparently for its physical format, the children, but the theme is for parents. Before analyzing them, the work retraces a brief passage about the concept of childhood with Ariès and Leontiev and highlights the role of the other Bakhtin in the constitution of the subject. The books advocate the view that the cultural gestures created to read children’s literature should be part of the culture of relations between adults and children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Pastorello Buim Arena, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia

Dagoberto Buim Arena, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Unesp - Campus de Marília

Livre Docente pela Universidade Estadual Paulista. Pós-doutorado na Universidade de Évora - Portugal e no Instituto Nacional de Pesquisas Pedagógicas, Lyon - França. Doutor em Educação. Professor do Departamento de Didática e do Programa de Pós-graduação em Educação da Unesp, Campus de Marília.

References

ARENA, Dagoberto Buim. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In: SOUZA, Renata Junqueira de et al. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BADINTER, Elisabeth. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

CHARTIER, Roger. Cultura escrita, literatura e história. Porto Alegre: Artmed, 2001.

FIJALKOW, Jacques. Sur la lecture: perspectives sociocognitives dans le champ de la lecture. Issy-les-Moulineaux: ESF éditeur, 2000.

LEONTIEV, Alexis. O homem e a cultura. In: LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Novo Horizonte, 1978. p. 261-281.

QUINTEIRO, Jucirema. Infância e escola: uma relação marcada por preconceitos. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

PARMENTIER, Emmanuel. C´est quoi un bon livre? Maxeville: Jean Lamour, 2009.

SERRES, Alain. Comment apprendre à ses parents à aimer les livres pour enfants. Ilustração de Bruno Heitz. Sainte- Amand-Montrond: Kouak, 2008.

SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolingüística da leitura e do aprender a ler. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

VIGOSTKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2016-03-03

How to Cite

Arena, A. P. B., & Arena, D. B. (2016). Parents and children in two french books of children’s literature. Educação, 38(3), 456–465. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.14353