The criteria for evaluation and selection of the PNBE: a diachronic study

Authors

  • Célia Regina Delácio Fernandes UFGD
  • Maisa Barbosa da Silva Cordeiro UFGD

Keywords:

public policies, PNBE, evaluation criteria and selection

Abstract

This paper presents a study of changes in the criteria used in selecting literary works in the evaluation and selection process over the life of the Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE). For this purpose, the work stops the annexes of the announcements contained in the evaluation criteria and selection. First, the article discusses the selective criteria of works from 1998 until the year 2004, due to end of project Literatura em minha casa. Later, we discuss the evaluation and selection criteria presented in the tally sheets from 2005 to 2012, during which the works were bought to make the collections of school libraries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Célia Regina Delácio Fernandes, UFGD

Graduação em Filosofia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), mestrado em TEORIA LITERÁRIA E LITERATURA COMPARADA pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996) e doutorado em TEORIA e HISTÓRIA LITERÁRIA pela Universidade Estadual de Campinas (2004). Atualmente é professora adjunta e pesquisadora da Faculdade de Comunicação, Artes e Letras da Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura e Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: história da leitura, formação de leitores, letramento literário, literatura infantojuvenil, representações de leitura e de escola na literatura brasileira e políticas públicas de leitura. Participou da elaboração das Linhas de Ação para a Política Nacional do Livro e do Plano Nacional do Livro e Leitura - PNLL (2006-2008), e coordenou o Programa Pró-Letramento no Estado de Mato Grosso do Sul (2008-2009). É coordenadora do PROLER - Comitê Dourados-MS.

Maisa Barbosa da Silva Cordeiro, UFGD

Graduada em Letras pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD (2010). Atualmente, desenvolve a pesquisa "Impacto e utilização dos acervos do Programa Nacional Biblioteca da Escola: um estudo de caso em Dourados/MS", junto ao Programa de Pós-Graduação em Letras da FACALE/UFGD.

Published

2012-11-05

How to Cite

Fernandes, C. R. D., & Cordeiro, M. B. da S. (2012). The criteria for evaluation and selection of the PNBE: a diachronic study. Educação, 35(3). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/11749

Issue

Section

Dossier - Literary Education: Public Policies in reading, readings and formation of readers