The challenge of education as a conversation in the time of forgetting truth
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.2.35863Keywords:
education, truth, post-truth, conversationAbstract
This essay has as its theme the challenge of education as a conversation in the time of the forgetfulness of the truth. Among the philosophical issues with a strong presence in education, the one that deals with truth is perhaps the most thought-provoking and challenging. Especially today, when the entry into the post-truth and post-phatic era is being announced, this question is indispensable for the comprehension and for the realization of the formative processes. The essay is organized in three moments: Initially, we will make some considerations about the problem of education in the post-truth and post-phatic era; then, we will deal with conversation from the Rorty’s philosophical perspective; Finally, we will address the possible relationship between education and conversation as a way of addressing the problem of truth and the notion of “redescription” as a broad way of understanding the truth.
Downloads
References
Dalbosco, C. A. (2006). Incapacidade para o diálogo e agir pedagógico. In: Trevisan, A. & Tomazetti, E. (Orgs.). Cultura e alteridade: confluências. Ijuí: Unijuí, p.341-374.
D’Ancona, M. (2018). Pós-verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. Barueri: Faro Editorial.
Fávero, A. A. (2006). Hermenêutica, alteridade e pluralidade em educação. In: Trevisan, A. & Tomazetti, E. (Orgs.).. Cultura e alteridade: confluências. Ijuí: Unijuí, p.267-284.
Frankfurt, H. (2005). Sobre falar merda. Rio de Janeiro: Intrínseca.
Gadamer, H-G. (1999) Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 3 ed. Trad. de F. P. Meurer. Petrópolis: Vozes.
Habermas, J. (1989). Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
Habermas, J. (1988). Der philosophisches Diskurs der Moderne. Zwölf Vorlesungen. Frankfurt am Main: Suhrkamp. [Habermas, J. (2000). Discurso filosófico da modernidade. Doze lições. São Paulo: Martins Fontes.].
Kesselring, T. 92014). Responsabilização ameaçada: sobre falar “bobagem” em educação. Educação, Porto Alegre, Pucrs, vol. 37, núm. 3, set./dez., pp. 435-440.
Kuhn, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: The University of Chicago Press, 1962. [Kuhn, T. S. (1972). A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva.].
Mcintyre, L. (2018). Post-truth. Cambridge, Mit Press.
Pablo Ortellado: (2018). Brasil esteve na ‘vanguarda’ das fake news. Veja, São Paulo, 11 de maio. Disponível em: https://veja.abril.com.br/videos/em-pauta/pablo-ortellado-brasil-esteve-na-vanguarda-das-fake-news/. Acesso em: 14 de set. de 2019.
Rorty, R. (2002). Filosofía y Futuro. Trad. J. Calvo & A. Ackermann. Barcelona: Gedisa.
Rorty, R. (2000). Pragmatismo: a filosofia da criação e da mudança. Trad. C. Magro & A. M. Pereira. Belo Horizonte: UFMG.
Rorty, R. (1997). Educação sem dogmas. In: Ghirardelli Jr., P. & Prestes, N. H. (Orgs). Filosofia, sociedade e educação, Marília, ano I, n. 1, p.69-80.
Rorty, R. (1994). Filosofia e espelho da natureza. Trad. A. Trânsito. Rio de Janeiro: Relume-Dumará.
Rorty, R. (1992). Contingencia, ironia e solidaridad. Trad. N. F. da Fonseca. Lisboa: Presença Editorial.
Rorty, R. (1979). Philosophy and the mirror of nature. New Jersey: Princeton University Press.
Souza, J. C. de (org). (2005). Filosofia, racionalidade e democracia: os debates Rorty & Habermas. São Paulo: UNESP.
Toulmin, S. E. (1972). Human understanding. The Collective Use and Evolution of Concepts. Princeton: Princeton University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.