The challenge of education as a conversation in the time of forgetting truth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.2.35863

Keywords:

education, truth, post-truth, conversation

Abstract

This essay has as its theme the challenge of education as a conversation in the time of the forgetfulness of the truth. Among the philosophical issues with a strong presence in education, the one that deals with truth is perhaps the most thought-provoking and challenging. Especially today, when the entry into the post-truth and post-phatic era is being announced, this question is indispensable for the comprehension and for the realization of the formative processes. The essay is organized in three moments: Initially, we will make some considerations about the problem of education in the post-truth and post-phatic era; then, we will deal with conversation from the Rorty’s philosophical perspective; Finally, we will address the possible relationship between education and conversation as a way of addressing the problem of truth and the notion of “redescription” as a broad way of understanding the truth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Altair Alberto Favero, Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS.

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professor e pesquisador no Curso de Filosofia, no Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF), em Passo Fundo, RS.

Luiz Carlos Bombassaro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS.

Doutor e Pôster em Filosofia nas Universidades de Heidelberg e Kaiserslautern, na Alemanha; professor Associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS.

 

References

Dalbosco, C. A. (2006). Incapacidade para o diálogo e agir pedagógico. In: Trevisan, A. & Tomazetti, E. (Orgs.). Cultura e alteridade: confluências. Ijuí: Unijuí, p.341-374.

D’Ancona, M. (2018). Pós-verdade: a nova guerra contra os fatos em tempos de fake news. Barueri: Faro Editorial.

Fávero, A. A. (2006). Hermenêutica, alteridade e pluralidade em educação. In: Trevisan, A. & Tomazetti, E. (Orgs.).. Cultura e alteridade: confluências. Ijuí: Unijuí, p.267-284.

Frankfurt, H. (2005). Sobre falar merda. Rio de Janeiro: Intrínseca.

Gadamer, H-G. (1999) Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 3 ed. Trad. de F. P. Meurer. Petrópolis: Vozes.

Habermas, J. (1989). Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

Habermas, J. (1988). Der philosophisches Diskurs der Moderne. Zwölf Vorlesungen. Frankfurt am Main: Suhrkamp. [Habermas, J. (2000). Discurso filosófico da modernidade. Doze lições. São Paulo: Martins Fontes.].

Kesselring, T. 92014). Responsabilização ameaçada: sobre falar “bobagem” em educação. Educação, Porto Alegre, Pucrs, vol. 37, núm. 3, set./dez., pp. 435-440.

Kuhn, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: The University of Chicago Press, 1962. [Kuhn, T. S. (1972). A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva.].

Mcintyre, L. (2018). Post-truth. Cambridge, Mit Press.

Pablo Ortellado: (2018). Brasil esteve na ‘vanguarda’ das fake news. Veja, São Paulo, 11 de maio. Disponível em: https://veja.abril.com.br/videos/em-pauta/pablo-ortellado-brasil-esteve-na-vanguarda-das-fake-news/. Acesso em: 14 de set. de 2019.

Rorty, R. (2002). Filosofía y Futuro. Trad. J. Calvo & A. Ackermann. Barcelona: Gedisa.

Rorty, R. (2000). Pragmatismo: a filosofia da criação e da mudança. Trad. C. Magro & A. M. Pereira. Belo Horizonte: UFMG.

Rorty, R. (1997). Educação sem dogmas. In: Ghirardelli Jr., P. & Prestes, N. H. (Orgs). Filosofia, sociedade e educação, Marília, ano I, n. 1, p.69-80.

Rorty, R. (1994). Filosofia e espelho da natureza. Trad. A. Trânsito. Rio de Janeiro: Relume-Dumará.

Rorty, R. (1992). Contingencia, ironia e solidaridad. Trad. N. F. da Fonseca. Lisboa: Presença Editorial.

Rorty, R. (1979). Philosophy and the mirror of nature. New Jersey: Princeton University Press.

Souza, J. C. de (org). (2005). Filosofia, racionalidade e democracia: os debates Rorty & Habermas. São Paulo: UNESP.

Toulmin, S. E. (1972). Human understanding. The Collective Use and Evolution of Concepts. Princeton: Princeton University Press.

Published

2020-09-01

How to Cite

Favero, A. A., & Bombassaro, L. C. (2020). The challenge of education as a conversation in the time of forgetting truth. Educação, 43(2), e35863. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.2.35863

Issue

Section

Dossiê: Formação em Movimento